Dean Vincent Carter: Djævelens hånd

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Dean Vincent CarterUdskriv anmeldelsen • 4. april, 2006

Dean Vincent Carter: Djævelens håndSpændende gyser for både unge og voksne med hang til det lidt splattede

Den unge journalist Ashley Reeves arbejder på et naturvidenskabeligt tidsskrift med fokus på ”det sære og det skønne”. Han er derfor fyr og flamme, da han får et brev fra den mystiske eneboer Reginald Mather, som påstår, at han er i besiddelse af et legendarisk insekt, en rød ganges, en kæmpemæssig myg også kendt som djævelens hånd.

Reeves drager af sted til Mathers ø, hvor han dog snart må indse, at myggen langt fra er det eneste sære. Snart har Mather draget ham ind i et net af historier, som umuligt alle kan være sande, og da Reeves indser, at øen rummer flere hemmeligheder, end han havde kunnet gætte, ved han også, at han svæver i overhængende livsfare – eller noget, der er værre.

Sesam fortjener anerkendelse for at være hurtigt ude – ”Djævelen hånd” udkom for første gang på engelsk i år, og nu får vi den allerede på dansk. Samtidig er der tale om en lækker udgivelse: bloddryppende cover med hævet skrift og stemningsfulde illustrationer. Horrorlæserne vil ikke være længe om at opdage denne bog i mængden.

Historien er dog ikke helt i trit med indpakningen. Faktisk virker det, som om forfatteren fortæller to forskellige historier, som det ikke helt lykkes ham at få bundet sammen.

På den ene side har vi historien om Mather – her er der masser af gode horror-elementer: gale videnskabsmænd, ulovlige eksperimenter, psykopati og i det hele taget mord og drab nok til den bedste Hollywood-film. Spillet mellem Reeves og Mather fungerer rigtig godt og giver en god gyserstemning – journalisten er alene på en lille ø med en mystisk mand, der bliver mere og mere faretruende, og ligene vælter bogstaveligt ud af skabet.

Den anden historie er historien om rød ganges, kæmpemyggen, og denne burde simpelthen være foregået på en helt anden baggrund. Bogen starter med et kapitel i Afrika i 30erne, og det lægger op til en helt anden historie end den, man egentlig får – en historie, som jeg faktisk hellere ville have læst. Som det er, kommer mygge-historien faktisk til at ende i baggrunden, selv om den burde være hovedhistorien. Samtidig tildeler Carter myggen en baggrundshistorie, som på underlig vis faktisk gør den mindre skræmmende.

”Djævelens hånd” er på ingen måde en dårlig bog – forfatteren er helt klart effen, og der er masser af gode detaljer i historien. For horrorlæserne, både unge og voksne, er der tale om en lækkerbisken – især på dansk, hvor horror hovedsageligt dækkes af King og Koontz. Blot skal man være bevidst om, hvad man får – det er ikke så meget en monstergyser, som det er en horrorthriller.

Dean Vincent Carter: Djævelens hånd. Oversat af Mette Egerod. Sesam, 2006. Forside: ? Originaltitel: The Hand of the Devil