Conn og Hal Iggulden: Den farlige bog for drenge

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Conn Iggulden, Hal IgguldenUdskriv anmeldelsen • 12. oktober, 2008

Totalt forbudt for piger! Denne bog er kun for raske drenge. I alle aldre!

Lad os tage det med farligheden med det samme. Denne bog rummer hverken opskriften på molotov cocktails eller instrukser i, hvordan man hacker sig ind i Nationalbanken for at tømme boksen. Derimod rummer den et informende afsnit om artilleri, og den fortæller om verdens store krige. Og den opfordrer til vandbomber!

Forfatterne savnede selv en rigtig drengebog som børn, så de har virkelig givet den gas i dette værk og præsenterer et væld af sunde aktiviteter for drenge som bygning af sæbekassebiler, mønttricks, og hvordan man laver bue og pil. Flere afsnit i bogen er ren dannelse. Vi hører om kongerækken, reglerne i fodbold og historien om Tordenskjold. Det er spændende og overvældende. Jeg havde aldrig troet, at drenge kunne have så meget inde i deres hoveder. Det bliver nemlig ved: vi hører om dinosaurer, hundetricks, poker, snubletråd, solsystemet og de ti bud. Imellem historisk, naturvidenskabelig og praktisk viden er der heldigvis sat et afsnit af til, hvordan man opfører sig over for piger, som bl.a. med uendelig visdom forklarer, at man ikke kan gøre indtryk på kvindekønnet ved at rable tusind vitser af i træk.

”Møder du en pige, der har brug for hjælp – hvis hun for eksempel er ude af stand til at løfte et eller andet – så skal du ikke håne hende. Nærm dig den tunge genstand og hils på hende med et venligt smil, mens du i gedulgthed vurderer genstandens vægt. Hvis du skønner, at du kan løfte den, så gør det. Kan du ikke, så sæt dig på den og indled en samtale med hende.”

Den farlige bog for drenge er en felthåndbog, som er den perfekte gave til de drenge, der endnu ikke er korrumperet af Nintendo Wii, PSP og andet gøjl. Bogen fremstår som et lidt nostalgisk men bestemt spændende og udfordrende værk. Tonen er britisk gentlemanagtig, hvilket er charmerende og egentlig også ret skægt. Det danske forlag har fået forfatterenes tilladelse til at tilføje danske afsnit som f.eks. om den danske kolonitid etc, men det britiske slægtsskab fornægter sig nu ikke.

Aldrig i livet! Jeg giver ikke denne såkaldte drengebog fra mig, ikke kun fordi den er forbudt og derfor per defination er helt uimodståelig og har guld på omslaget, men fordi den rummer en masse fascinerende viden. Jeg kan f.eks. ikke, om så mit liv afhang af det, finde ud af at slå smut. Men bevæbnet med denne bog kan jeg snart både slå smut, lægge snubletråde og pege stjernebilleder ud for folk i et væk.
Pas på drenge!

Besøg Den farlige bog for drenge på nettet www.dangerousbookforboys.com

Conn Iggulden er i forvejen kendt for sine historiske bogserier om Djengis Khan og Cæsar

Conn Iggulden og Hal Iggulden: Den farlige bog for drenge. Oversat af Ole Schierbeck, bearbejdet af Ole Knudsen. 282 sider. Gyldendal, 2008.

3 kommentarer »

1. DISKRIMINERING!!!!!!
    Det var det første jeg tænkte, og det er også det der suser runt i mit hived lkige nu!!!! Jeg HADER det!!! Jeg har altid været en drenge-pige, og er tit blevet udsat for diskriminering. Det er det værste jeg ved! Hvorfor må piger ikke opføre sig sådan??? da jeg gik i tredje klasse, satte jeg nogle regler op for mig selv. Eller, principer. ALDRIG DISKREIMINERE; I NOGEN SOM HELST FORM!!! Efter jeg har læst den her anmeldelse, for jeg helt vildt lyst til at læse den, bare som en slags hævn. FATTER I???? Jeg hader at man har de der billeder af drenge og piger inde i sine små hoveder. Piger ska sminke sig, ælske lyserødt, ride, og spille volleyball!!! Og drenge, de må gøre lige hvad de vil!!! Der er masse sporte, hvor man siger, at det er for drenge, og det der med at lave trick, være lidt ondskabsfuld… hvorfor kaldes det DRENGESTREGER???? Jeg har aldrig sminket mig i hele mit liv, for jeg kan ikke se nogen grund til hvorfor jeg skulle gøre det??? Jeg blir ik en anden person af det. Jeg går ik runt i højhælede sko og nederdel. Hvorfor skulle jeg det, så kan jeg so ikke klatre i træer, eller holde balansen. Jeg gir den fuld gas når vi har gymnastik, lunter ikke bare runt og fniser. Og jeg har en klub, der hedder møgungerne. Lidt overdrevet navn, ved det godt, det er jo ikke åpdan at vi er sådan riktigt onde, mere som… aprilsnar all year long. Men nu vil de andre piger, der var mned i klubben siden 3 ik være med mere, så nu er det vel bare mig og de to drenge, der oss var med tilbage… Og hver gang jeg siger det her til nogen, kigger de bare underligt på mig, og giver mig et par røde bukser i julegave!!!! HADER DET!!!!!! jeg nægter at have NOGEt rødt eller lyserødt tøj på mig!!!! Ok, jeg ska nok slutte nu…

2. Hej Vilde
    Jeg er med dig!! Klart! Vil gerne være med i din møgunge-klub hvis det er. Jeg har noget lilla tøj – går det an?

Ned med drengestreger!!
    Zenia

3. Hvis du ikke vil udsættes for generalisering, så start med ikke at te dig som en hystade! Det er fint, at du skiller dig ud fra mængden; det er jeg overbevist om, at ingeng prøver at forhindre dig i. Ikke desto mindre er der mange generelle fælles træk og interesser, som varierer alt efter om du er dreng eller pige. Så hvis du tog kiggede længere end din egen snude og kiggede på hvordan verden ser ud i virkeligheden, altså uden for dit lillebitte selvcentrerede univers, så ville du kunne se det samme. Der er al mulig grund til at denne forrygende bog er en succes. Og hvis du gad at undersøge det istedet for at bruge kostbar energi på at hyle op, så er der skrevet en bog til piger med nøjagtig samme type indhold: The Daring Book for Girls. Den er på engelsk, men piger er jo også gode til sprog ;o).