Chris Riddell: Ottoline og den gule kat

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Chris RiddellUdskriv anmeldelsen • 4. september, 2008

Grafisk, sprudlende og underholdende fortælling.

Enhver, der har læst f.eks. de adskillige bøger om fantasy-verdenen Kanten, som Paul Stewart har skrevet teksten til, ved, at det, der er med til at gøre dem til små mesterværker, er Chris Riddells tegninger, som hæver historien op på sit helt eget niveau. Enhver, der har været udsat for det, må også vide, at Riddells hjerne må være et forunderligt sted at opholde sig – og hvilken bedre måde at vise det på end ved at lade ham skrive og illustrere sine egne bøger. Det har han gjort i ”Kejseren af Absurdia” og nu også dette første bind i serien om pigehelten Ottoline: ”Ottoline og den gule kat”.

Ottoline Bruun er en pudsig lille pige, hvis yndlingsbeskæftigelse er at løse indviklede problemer og udtænke snedige planer. Hun bor på 24. etage i Peberbøssehuset (egentlig hedder det P.W. Huffeldinck-tårnet, men det ligner grangiveligt en peberbøsse) sammen med hr. Markvard, en spøjs fætter, som hovedsagelig ligner en klump hår med arme og ben (og et par store øjne, der kigger betuttet ud på verden). Ottolines forældre er på ferie, men sender forbløffende postkort, så der er masser af muligheder for at opleve eventyr.

Det eventyr, vi bliver udsat for her (og der er heldigvis flere bøger om Ottoline på vej), handler naturligvis om en gul kat. Og om rige kvinder og forsvundne skødehunde. Og om bjørne, forklædninger og Biedermeyer-møbler.

Selve teksten er naturligvis kun en del af bogen her – og nok ikke den største del. For den snor sig ind og ud af Chris Riddells vidunderlige tegninger. Somme tider fortælles historien i postkort, talebobler, fodnoter eller i tavse, stemningsfulde tegninger. Chris Riddell skriver, som han tegner: proppet med ideer, altid med spændende detaljer i baggrunden og en lun stemning, der konstant får én til at trække på smilebåndet.

”Ottoline og den gule kat” er lige så meget en oplevelse, som det er en bog. Medie og historie smelter sammen, og som en ekstra bonus får man fem postkort sidst i bogen, med billeder af sådanne personer som Hendes Usigelige Opstemthed Tina af Trondheim og Hans Eksalterede Excellence Brian IV af Jylland. Det er en sprudlende bog, der lægger op til mange genlæsninger.

Chris Riddell: Ottoline og den gule kat (Ottoline ; 1). Oversat af Asbjørn Skytte efter “Ottoline and the Yellow Cat”. Carlsen, 2008.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (10 stemmer)