Charmian Hussey: Hemmelighedernes Dal

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Charmian HusseyUdskriv anmeldelsen • 16. juli, 2005

Charmian Hussey: Hemmelighedernes DalForunderlig fortælling om flora, fauna og fortræd.

Forældreløse Stephen bor på et lille værelse i London. Han er ensom, men tilværelsen udvides i den grad for ham, da han arver et kæmpestort gods i Cornwall. Godset tilhørte en granonkel Theodore, som Stephen aldrig har hørt om. Cornwall er meget anderledes end London. Den nærmeste by til godset rummer nysgerrige beboere, som snart bliver det nærmeste, Stephen møder, på det, vi forstår og forbinder ved civilisationen: sodavand, kager og, hvis man er brite: fish’n’chips. Lansbury Hall, som Stephens arvegods hedder, er et forbløffende sted fuldt af sjældne og for Stephen helt ukendte planter, men faktisk viser det sig, at Stephen er botanisk interesseret. Godset er fuldt af overraskelser, og der begynder kort efter Stephens ankomst at ske uforklarlige ting. En af dem personificeres i et lille mærkeligt dyr, som Stephen finder såret og tager sig af. Men det mest betydningsfulde, for romanens handling og for Stephen, er nogle efterladte dagbogsblade, der er skrevet af Theodore under en rejse til Amazonas. Dagbogen rummer spændende og tankevækkende iagttagelser om Amazonas’ dyre- og planteliv og det oprindelige folk og de vestlige missionærer, der kom til Sydamerika for at civilisere landet. Stephen har ikke megen kontakt med andre mennesker og er efterhånden helt isoleret på Lansbury Hall. Den tilhørende grund til godset er enorm og rummer adskillige ualmindeligheder, så hans tilværelse udvikler sig til en lang opdagelsesrejse.

Fortællingen om Stephen rummer nogle væsentlige etiske overvejelser om respekt for andre kulturer og bevarelse af naturen. Min fornemmelse er, at emnet betyder meget for forfatteren, og måske er det derfor, at fortællingens udmærkede budskab fra tid til anden balancerer imellem at være relevant & troværdig og moraliserende & politisk korrekt. Det er irriterende, når Stephen højt kommenterer og moraliserer over de ting, han læser i Theodores dagbog. Der undervurderer forfatteren desværre sin læser. Forfatterens engagement i sit stof afsløres også igennem artslister over både flora og fauna – både populær og videnskabelige navne.
Historien om Hemmelighedernes Dal løber over en periode, der er væsentlig længere end en almindelig skoleferie. Som læser undres man også over det troværdige i Stephens totale isolation fra omverdenen. Men man bør være overbærende over fiktion og moralisering, og disse ting er ikke større end historien, som overvejende på spændende og anderledes vis fortæller om naturbevarelse og respekt for mennesker. Man kan karakterisere Hemmelighedernes Dal som en robinsonade. Stephen er (tilsyneladende) helt alene på godset og afskåret fra verden. Dette tvinger ham til at finde sin egen måde at overleve på og i bedste Castaway-stil taler han konstant højt med sig selv og finder i øvrigt også sin Fredag.

Historien er akkompagneret af stemningsfulde s/h illustrationer af Christopher Crump, som tilfører historien dybde og fuldender det fantastiske univers, som udfoldes, da Stephen skubber den store jernlåge op på Lansbury Hall og træder indenfor i Hemmelighedernes Dal.

Charmian Hussey: Hemmelighedernes Dal. Oversat af Lene Hesel. Sesam, 2005
Forside: Christopher Crump

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (9 stemmer)