Charlie Christensen: Røde Orm – i Vesterled og Østerled

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Charlie Christensen, Frans G. BengtssonUdskriv anmeldelsen • 19. september, 2008

Tag med de gæve vikinger rundt i verden i dette mesterværk.

Jeg må have været omkring de 14 år gammel, da en skolelærer begyndte at læse højt for klassen af Frans G. Bengtssons ”Røde orm”, og den slog fuldstændig benene væk under mig. Sidenhen har jeg tit spekuleret på, om det var historien selv eller måden, den blev fortalt på, der gjorde den så speciel. Charlie Christensens tegneserie-udgave af Bengtssons klassiker viser, at svaret sagtens kan være begge dele – for originalens historie og Christensens tegninger går op i en højere enhed og skaber den mest underholdende fortælling, jeg har læst i lang tid.

”Røde Orm – i Vesterled og Østerled” er netop blevet genudgivet i et smukt samlebind, hvor man får hele historien i én omgang. Charlie Christensen er især kendt for Arne And, en noget grovkornet satirisk strip – ”Røde Orm” er tegnet i en betydeligt renere streg, noget som hidtil har afholdt mig fra at læse den; jeg frygtede simpelthen, at det ville gøre historien for fersk. Jeg tog mildest talt fejl.

På de lidt over 200 sider får vi serveret en heltesaga ud over det sædvanlige, fuld af øl, blod, sang, humor og morbiditet. Historien foregår i vikingetiden, hvor glatragede præster netop er begyndt at udbrede kristendommen i Norden og hovedsageligt er mål for spot og spe (nåja, og til tider bliver de hængt, fordi de snakker så meget). Vi følger den unge Røde Orm, der ved et uheld havner om bord på et skib på vej på togt mod frankernes land. Undervejs samler de en jøde op, der er blevet bortført af andre vikinger, og han leder dem på et hævntogt mod en kristen herre. Det er kun starten på et langt og begivenhedsrigt liv, der fører Røde Orm vidt omkring i lande, religioner og skikke. Romantik bliver det endda til undervejs, men med noget mere slå-på-tæven, end vi er vant til.

Det er en historie om mænd, der er Mænd med stort M, der slås og drikker og ler og ikke har noget imod at dø, hvis det bare sker på den rigtige måde. Sværd og eder farer gennem luften, og selv når vore helte sidder som slaver på et skib, fortælles det på en sådan måde, at man sidder med et smøret grin som læser. Faktisk er det en af de få tegneserier, der har fået mig til at grine højt under læsningen.

Den originale historie, skrevet af Frans G. Bengtsson, er fra 1930’erne, men den fremstår ufatteligt frisk og levende den dag i dag. Det siges, at klassikere defineres ved, at hver generation må gendigte dem med eget blik, og Charlie Christensen har gjort et mere end værdigt stykke arbejde her, i en streg, der formidler historien og fylder den med ypperlige detaljer og baggrunde. ”Røde Orm” kan kun anbefales på det varmeste, om man er ung eller affældig. Den er muligvis fyldt med dødsfald, men samtidig sært livsbekræftende.

Charlie Christensen: Røde Orm – i Vesterled og Østerled. Baseret på roman af Frans G. Bengtsson. Oversat af Carsten Meedom. Carlsen, 2008, tidligere udgivet i fire bind.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (4 stemmer)