Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Charles OgdenUdskriv anmeldelsen • 2. juni, 2006

Charles Ogden: Kælepots hævnI den fjerde bog i serien om Edgar og Ellen er der lagt op til ballade, når de to skarnsunger udsættes for indretningsarkitekter og udspekulerede kæledyr.

Edgar og Ellen har slået deres folder i tre bøger før denne, så en kort introduktion vil være på sin plads. Den første tekst, man møder, når man åbner ”Kælepots hævn”, er:
Hvis du nogensinde i dit liv står over for et valg, en svær beslutning eller er i knibe, så spørg dig selv:
”Hvad ville Edgar og Ellen have gjort?”
Og gør så præcis det modsatte.

De to er kort sagt et par psykotiske børn, der har fået lov at skabe sig deres eget sygelige liv i et gammelt hus. Hvad der er grimt for andre er skønt for dem. I huset er også deres mystiske kæledyr, Kælepot, som angiveligt har været udsat for ungernes tortur i årevis – men i ”Kælepots hævn” er det naturligvis blevet tid til… hævn. Kælepot har fået nye kræfter, og den er ikke den eneste, som er ude efter Edgar og Ellen. Borgmesteren i byen Nods Lemmer (og i høj grad hans kone) er i færd med at bygge et stort hotel, og de to børns hus er ham en torn i øjet. Så et stort forskønnelsesprojekt sættes i gang – og med tanke på hovedpersonernes holdning til grimt og skøn er der selvsagt lagt op til ballade.

Edgar og Ellen er et par gedigne antihelte, og det er lidt af en opgave at få læseren til at holde med dem. Det lykkes dog, også selv om denne læser ikke har haft fingrene i de tidligere bøger i serien. Selv om de to slyngler har for vane at bruge Kælepot som tennisbold, bliver man frustreret på Edgars vegne, når den lille hårbolle med skumle midler gør hans søster til hans direkte modsætning: en god lille pyntedukke.

”Kælepots hævn” er god underholdning – alvorligt skal man ikke tage den, men blot læne sig tilbage og nyde turen. Hvis man har set ”Addams Family”-filmene og fandt Wednesday og Pugsley der morsomste elementer, vil man også kunne lide Ogdens grumt morsomme lille sag, både som barn og voksen. Det skal dog siges, at serien har en overordnet historie, som de enkelte bøger også bidrager til. Der er derfor en del baggrund, som kan virke forvirrende, hvis man starter med Kælepots hævn” – det meste væves ind i fortællingen, men det anbefales dog at starte med første bind, ”Sjældne dyr”, og arbejde sig fremad. Hvis hele serien holder samme niveau, er der dømt god underholdning.

Charles Ogden: Kælepots hævn (Edgar & Ellen: 4). Oversat af Karin Bodenhoff. Gyldendal, 2006. Forside: Rick Carton. Originaltitel: Pet’s Revenge