Fortællingen.dk

– der findes i hvert fald 1423 gode bøger!

Charles Butler: Skyggen Masker

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Charles ButlerUdskriv anmeldelsen • 13. juli, 2009

skyggenmaskerFortættet og skummel gyser.

Skyggen Masker er en titel, der har irriteret mig i årevis, bogstaveligt talt, fordi den umiddelbart virker som nonsens (jeg er ikke alene, flere kolleger erklærede sig enig, da jeg spurgte) – heldigvis kan en så lille ting betyde, at man får en god og overraskende læseoplevelse. Det var i al fald tilfældet her, for Charles Butler har begået en veldrejet og stemningsfuld lille horrorroman.

Masker (det hjælper på forståeligheden, når man skriver det med stort begyndelsesbogstav) er navnet på en skygge, som aftegnes på den 15-årige Petras væg. Det er en ganske uskyldig leg at snakke med den om aftenen, men tingene tager en drejning mod det ubehagelige, da skyggen en nat begynder at tale tilbage.

Dette sker, kort tid efter Petra første gang har mødt den gamle særling mr. Century. Han er næsten en eneboer, men da han ser den unge pige, vækkes erindringen om afdød kærlighed i ham. Selvsagt er hun ikke særligt glad for hans opmærksomhed, men det bliver om muligt værre, da den gamle mand dør. Petra føler nemlig ikke, at han har sluppet hende.

Flere tråde væves sammen i den gordiske knude, der er Petras liv. Hendes mor døde for et par år siden, og faderen er arbejdsløs, men får nyt arbejde – for en mand, som Petra afskyr, og hvor vi fornemmer en dyster forhistorie. Hele tiden virker det, som om den lille familie vakler på kanten af afgrunden. Og det bliver kun værre.

Skyggen Masker starter som en godt skrevet, men også ganske forudsigelig gyser. Man ved, at mr. Centurys interesse i vor hovedperson ikke er af det gode, og langsomt oprulles da også en mørk fortid, som rækker sine fingre ind i historiens nutid. Men så lader Butler de små detaljer i baggrunden udvikle sig langsomt og roligt, og pludselig står man som læser med en helt anden og langt mere foruroligende historie. Mr. Century er som taget ud af en Edgar Allan Poe-historie, mens Petra er en langt mere moderne, socialrealistisk figur – de to ting sammen skaber en forunderlig blanding, som langsomt kryber under huden på læseren. Skyggen Masker er ikke en chokgyser, men den er fuld af understrømme, som bliver ved med at rumstere efter endt læsning. Personligt havde jeg lidt problemer med hovedpersonen i starten – hun fremstod mere som en ung, forstandig kvinde end som en 15-årig – men et stykke inde i historien falder alle brikkerne sammen, og det fungerer utroligt godt. Lidt af et mesterstykke, hvis man er til mere komplicerede gysere.

Charles Butler: Skyggen Masker. Oversat af Bjarne Dalsgaard Svendsen. Carlsen, 1998, 169 sider.

Hvad synes du om bogen? Giv stjerner eller skriv en kommentar.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (Bliv den første til at stemme)
Loading...

3 kommentarer »

  1. Thank you for the kind review! I agree with you about the title, which I did not choose. (In English the book is called The Darkling.) It was my first novel, and although it has its faults I am still fond of it. None of my later books was translated into Danish, though. Maybe you could start a campaign for Carlsen to take them on! 😉

  2. Thanks for the kind review! I agree with you about the title, which I did not choose: in English the book is called The Darkling. It was my first book, and although it has faults I am still fond of it. Unfortunately none of my later books was translated into Danish. Maybe you could start a campaign to get Carlsen to take them on! 😉

  3. Wow – thank you for dropping by :).
    The Darkling may have its faults – but I think that adds to its charm. It’s one of those debut novels where the “roughness” just underlines the power of the story, I think.
    I took a look at your website, and some of those books sound very interesting. We’re seeing a bit of a revival of YA horror in Denmark at the time, so Carlsen (or somebody else) should definitely look into that.
    For my part, I’ve just ordered The Lurkers (the comparison to John Wyndham’s work made it sound even more interesting).