Celia Rees: Mary – heksens datter

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Celia ReesUdskriv anmeldelsen • 20. november, 2004

Celia Rees: Mary- heksens datterHvornår er man en heks, og kan man flygte fra sin fortid, hvis man er det? Det forsøger Mary i denne meget spændende fortælling, og hun tager læseren med over havet fra England til USA.

Denne bog tager sin begyndelse, da pigen Mary oplever, at hendes bedstemor bliver anklaget for at være heks og efterfølgende bliver hængt. Mary har hidtil boet sammen med bedstemoren i et lille hus tæt på en landsby, og bedstemoren var af de lokale kendt for sit kendskab til urter og planters helbredende virkninger. Bogen foregår i miden af 1600-tallet, og England var i denne periode stærkt præget af hekseforfølgelser og oprør.
Under bedstemorens henrettelse bliver Mary pludselig indhyllet i en kappe og ført bort fra mængden til en ventende vogn. I vognen sidder en elegant klædt kvinden som hjælper Mary og sender hende til Amerika. For at ingen fremover skulle kunne sætte Mary i forbindelse med bedstemoren og anklagerne for hekseri, har kvinden opdigtet en passende livshistorie samt et andet efternavn til Mary, og det bliver med denne indgang, at Mary nu begiver sig ud på den lange rejse, som viser sig blive både lang og farefuld. Rejsen til Amerika bliver også præget af sult og elendige hygiejneforhold.

Destinationen er byen Salem, som tager gæstfrit imod de nye rejsende. Mange opdager dog hurtigt, at deres trosfæller og familiemedlemmer, som de forventede at skulle gense, ikke er at finde blandt de mange nye ansigter. Det viser sig, at den præst, som var leder for den lille menighed, som først var rejst til Amerika, ret hurtigt efter ankomsten til det nye land er rejst videre ind i landet. Flokken vælger at følge efter. De hyrer to indianere som guider. Efter mange dages vandring i skoven når de endelig ud ad skoven og frem til byen Beulah,  hvor mange bliver forenet med familie og venner, men andre må finde deres kære på den nærliggende begravelsesplads.

Mary kommer til at bo sammen med kvinden Martha og apotekeren Jonah, og da hun hele sin barndom har været vant til at færdes i skovene hjemme i England, så fordriver hun meget af sin tid med at vandre omkring i den store nærliggende skov. Her møder hun snart den unge indianerdreng Skovskade, som var den ene af deres guider på rejsen til Beulah. De bliver venner, og Skovskade hjælper Mary med at lære skovens planter at kende samt deres forskellige helbredende egenskaber. Mary indsamler planter og hjælper Jonah med at registrere planterne, deres navne og virkninger. Jonah er nemlig ved at skrive en bog over alverdens planter og deres egenskaber.

Men i den nye verden trives intolerance og uvidenhed og så og den lille landsby rammes efterhånden af en sand heksestemning, hvor beskyldningerne om hekseri pisker en farlig stemning op…

Lad jer endelig ikke afskrække af, at denne bog er skrevet i en dagbogslignende form, hvor hvert kapitel er en nummereret optegnelse. Jeg bryder mig normalt ikke om at læse bøger skrevet i dagbogsstil, men i dette tilfælde tænkte jeg ikke over det, men havde travlt med at følge Marys spændende liv og oplevelser.
Bogen er fyldt med spænding lige fra første side, og jeg har nærmest råbt højt i irritation over de dumme præster med deres forstokkede og uoplyste holdninger og ikke mindst den naive menighed, som bare følger præsterne uden forbehold. Jeg synes, forfatteren giver et rigtig godt og nuanceret billede af Marys nybyggerliv og de mange ting, hun må gennemgå i sit liv. Jeg kan derfor give denne bog mine varmeste anbefalinger.

Celia Rees: Mary – heksens datter. Oversat af Jette Røssel. Sesam, 2002
Originaltitel: Witch Child

Fortsættelsen til Mary – heksens datter hedder Troldkvinden.