Bjarne Dalsgaard Svendsen: Prinsessen fra mørket

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Bjarne Dalsgaard SvendsenUdskriv anmeldelsen • 21. januar, 2009

prinsessenframorketEt grumt og forløsende eventyr for de yngre læsere.

Bjarne Dalsgaard Svendsens lille bog Prinsessen fra mørket er en lang vej fra og henvender sig til yngre læsere end hans tidligere gysere. Men det forhindrer den ikke i at blande eventyr-temaet med en yderst dyster kant.

Titlen opsummerer egentlig meget godt den spænding, der løber hele vejen gennem bogen – ”prinsessen” emmer næsten af lyserødt, af drømme om halve kongeriger og lykkeligt til sine dages ende, mens ”mørket” fortæller os, at så enkel er virkeligheden ikke. Det er nemlig en bog (og en vellykket en af slagsen) om frygt, som Dalsgaard Svendsen har begået.

Mirjam, vor hovedperson, er bange for alting stort set.

Det er kort tid efter hendes fars død, og ud over at leve med den konstante frygt har hun også sorgen over, at hun ikke turde kysse ham farvel, efter han var gået bort. Alt ændrer sig, da hun får besøg af prinsesse Majrim, som har brug for hendes hjælp. Majrims verden er snart ved at drukne i mørke, og det er kun Mirjam, der kan hjælpe dem. Desværre er det ikke så let – frygt i Majrims verden sender Mirjam tilbage til den virkelige verden, og det er kun frygten, der kan sende hende tilbage, så mørket kan fordrives.

Derfor må hun ud og konfrontere alle de ting, hun har frygtet – for pludselig er der nogen, som behøver hende.

Resultatet af Prinsessen fra mørket er måske lidt forudsigeligt, men det forhindrer den ikke i at være en voldsomt vellykket bog. Med drømmeagtige strøg af ord maler Dalsgaard Svendsen et mangefarvet billede af et vanskeligt emne – understøttet af Lilian Brøggers sort/hvide tegninger. Jeg må indrømme, at jeg ikke er specielt vild med Brøggers streg, og selv om jeg rask væk bladrede forbi nogle af dem, så var der også flere, som lige præcis ramte bogens tone af overhængende, klaustrofobisk fare. Prinsessen fra mørket er måske ikke en bog, man benytter til godnatlæsning, men det er ikke desto mindre en vigtig fortælling, der bringer læseren gennem mørket til det, der venter på den anden side.

Bjarne Dalsgaard Svendsen: Prinsessen fra mørket. Illustrationer og forside: Lilian Brøgger. Gyldendal, 2008, 84 sider.