Bent Jakobsen: Stjernedråberne

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Bent Jakobsen, Flemming B. JeppesenUdskriv anmeldelsen • 20. juli, 2008

Endnu engang er Henri, Goodwin og Bomstaff på eventyr. Men denne gang ser det ud til at blive meget farligere end nogen af dem nogensinde havde forestillet sig…

Historien begynder med vores hovedperson, der endnu engang bliver budt indenfor i fortælleren Nathans hjem for at høre om striden om Natkrystallerne. Denne gang begynder han med drengen Henri, der nu befinder sig på et fransk skib for at få fat på passageren Dibah og finde ud af mere om den Røde Krystal, Stjernedråberne og ikke mindst hvordan han får fingrene i dem. Men dette viser sig dog at være sværere end som så, for Henri har, af kaptajnen, fået streng besked på aldrig at nærme sig Dibah. Det lykkes ham dog alligevel og snart får han hele historien om hvordan krystallerne blev skabt og hvem der, for en stund, fik vristet dem ud af det ondes klør – men ikke hvor han kan finde dem. Derfor er det med tungt hjerte Henri begiver sig videre på sin lange og hårde rejse, der leder ham ud i mange farer og mysterier, før han endelig finder sine venner Goodwin og Bomstaff igen. Sammen kan de nu rejse videre ud for at opklare mysterierne om Natkrystallerne, der fører dem rundt næsten overalt i verden, hvor de møder både gamle sørøvere, farlige troldmænd og ikke mindst Skyggeringens indehaver, Tresor.

Stjernedråberne er det 3. og sidste bind i Bent Jakobsens serie, og man må sige, at det er en meget passende afslutning. Bogen er fyldt med både mystik og spænding, og man sidder mange gange og bliver dybt opslugt af alt hvad der foregår. Især starten og midten er meget fængslende, men på en eller anden måde løjer det lidt af som man nærmer sig slutningen. Det er en meget spændende afslutning, men selve det allersidste afgørende slag er lidt for kort og meningsløst til rigtig at være fængslende.

Resten af historien er dog meget spændende, og en meget klar forbedring fra etteren. I skrivestil og spændingsforløb minder den meget om toeren, god, jævnt fordelt spænding, ikke for mange langtrukne passager og ellers et meget jævnt sprog.

Bogen er fyldt med herlige tegninger af Flemming B. Jeppesen, og bagerst er der ikke kun en meget detaljeret personliste, der er også en beskrivelse af bogens tilblivelse, bl.a. får man at vide at Compton Basset rent faktisk eksisterer, blot under andet navn. Dette er et lidt sjovt afsnit man kan læse hvis man er interesseret i de nærmere detaljer om hvad der er gået forud for historien, men ikke noget, der er nødvendigt for at kunne forstå resten.

Alt i alt er Striden om Natkrystallerne en rigtig god serie og enhver, der er bare en smule interesseret i fantasy burde tage et kig på denne her. Det vil være et godt bud på en spændende, medrivende og interessant fantasybog, der kan sprede glæde, både hos større og mindre børn.

Bent Jakobsen: Stjernedråberne (Striden om natkrystallerne ; bind 3) Bent Jakobsen ; illustreret af Flemming B. Jeppesen. – 2. udgave, 1. oplag. – [Kbh.] : Gyldendal, 2008. – 295 sider : ill.. – Pris: kr. 169,00