Bent Haller: 7 forfærdelige historier

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Bent HallerUdskriv anmeldelsen • 3. marts, 2010

7 gange dyster skræk

Bent Hallers nye samling af syv gysernoveller har fået en forside af Mads Themberg, der umiddelbart er lidt kedelig at se på. Den signalerer gammeldags socialrealistisk ungdomsbog, indtil man kigger lidt nærmere og opdager, at bagagebærerens indhold er et afrevet menneskehovede. På samme måde er det med meget af indholdet i bogen – det fænger måske ikke umiddelbart, men det har godt af at stå og boble i ens tanker.

Bent Haller har skrevet i over 30 år og forsøgt sig udi et hav af forskellige genrer – lige fra det nuttede til det ubehagelige. Denne gang står der horror på menuen, og han leverer 7 historier, der hænger sammen på kryds og tværs.

Den blå pige, hedder den første historie; den følger pigen Juliane, hvis forældre insisterer på at trække hende fra kunstmuseum til kunstmuseum. De spår hende en stor fremtid indenfor kunsten, selv om hun finder det kedeligt og egentlig hellere vil være damefrisør – men snart opdager hun, at der er uanede dybder i kunsten. Øjenkontakt med en malet dreng suger hende bogstaveligt ind i billedet. Som novelle betragtet er den en pudseløjerlig størrelse – der er en del indslag, som ingen videre betydning har for historien og dybere logik overhovedet, og der er ikke rigtig nogen slutning på det hele.

Det, der nemlig snart viser sig, når man læser 7 skrækkelige historier, er, at den ikke skal læses som en novellesamling, men som et litterært spindelvæv, hvor de enkelte historier bliver bundet sammen i sære konstellationer. Den egentlige slutning på de enkelte historie kan sagtens optræde et helt andet sted i bogen – ja faktisk før historien starter. Det gør 7 forfærdelige historier til en noget fragmenteret læseoplevelse (noget, Haller også slog an i Grænsebørn), hvilket naturligvis sætter sit præg. Som voksen læser kan jeg godt værdsætte stileksperimentet, men samtidig fjerner det altså også noget af den umiddelbare oplevelse og fornemmelsen af en dybere pointe. Det får mig til at tro, at den måske ikke vil ramme så bredt, men samtidig at den vil ramme præcist hos de læsere, der lukker den indenfor. Den kan meget vel blive en af de bøger, der vil blive ved med at rumstere i folks sind i lang tid efter endt læsning.

Historierne bindes sammen af en række elementer, fra det hverdagsagtige til det mytiske – frøer dukker op, hvor de ikke burde, og forsidens afrevne hovede spøger i baggrunden; angiveligt er det blevet spyttet ud af Midgårdsormen. Hvor de enkelte historier svinger noget i kvalitet, så fungerer det samlede billede ganske godt. Den sidste historie forsøger at samle alle ender – og giver en lyst til at genlæse for at være helt sikker på, hvordan det hele hang sammen.

Bent Haller: 7 skrækkelige historier. Forside: Mads Themberg. Høst & Søn, 2010, 115 sider.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (6 stemmer)