Anthony Horowitz: Ravneporten

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Anthony HorowitzUdskriv anmeldelsen • 1. juni, 2006

Anthony Horowitz: RavneportenFørste del i ny spændende horrorserie af manden bag historierne om teenageagenten Alex Rider

Fantasybøger om børn, der har mægtige kræfter og nævnes i profetier som de eneste, der kan stoppe den ufattelige ondskab, der truer verden, er utallige, og jeg har ærligt talt aldrig været særligt vild med konceptet. ”Ravneporten”, første bind i serien ”De 5”, er heldigvis andet og mere.

Anthony Horowitz er tidligere på dansk set som forfatteren til både horror og agentromaner for børn. Begge dele kommer ham til nytte i ”Ravneporten”, som behændigt blander en del forskellige genrer. Fantasy-elementet forbliver faktisk rimeligt underordnet, og det er i høj grad horror-genren, der benyttes, tilsat lidt profetier, sammensværgelser og hemmelige selskaber, med undertoner af Lovecraft og andre. Det er en ganske behagelig blanding (eller ubehagelig, alt efter synsvinklen).

Vor helt er 14-årige Matthew Freeman, kendt som Matt. Efter forældrenes død bor han hos sin tante og hendes ubehagelige mand i storbyen og er langsomt på vej ud i noget skidt. Det kulminerer, da han involveres i et drabsforsøg, men han slipper let og sendes på rehabilitering på landet, hos den ubehagelige Jayne Deverill. Her skal han lære at begå sig via hårdt arbejde og respekt for sine omgivelser. Men der, på landet i Yorkshire, langt væk fra alting, viser det sig, a der foregår ubehagelig ting både uden for og indeni huset. En mystisk hvisken strømmer ud fra skoven om natten, og Matt indser, at mrs. Deverill åbenbart har overvåget ham en god del af hans liv, førend han havnede i hendes varetægt.

Snart må Matt kæmpe mod mystiske kræfter for sit liv og sin sjæl. Enhver, der hjælper ham, synes snart at dukke op aflivet på de særeste måder. Mrs. Deverill har skumle planer, og tidspunktet for deres fuldbyrdelse kommer stadig nærmere.

”Ravneporten” er kompetent ungdoms-horror. Horowitz kender sine virkemidler og benytter dem fuldt ud for at skabe en spændende historie, der burde holde de fleste læsere fangne fra start til slut. Mange vil uden tvivl gribe bogen pga. fantasy-aspektet, men vil blive (forhåbentlig positivt) overrasket – her hjælper ingen kære mor, der er ingen alfaderlige mentorer eller nuttede sidekicks. Horowitz er tydeligt mere til horror, og han er ikke bange for at være ond ved sine figurer. Matt må tage imod en del knubs på vejen. Først og fremmest sørger Horowitz dog for at holde det spændende – han ved, hvordan han skal holde fat i læseren, og der bliver ikke holdt mange pauser undervejs.

Skulle man endelig have en anke, er det, at forfatteren tydeligvis ikke har særligt meget styr på internettet – et ”simpelt stykke software” overvåger samtlige søgemaskiner, og en person anses for berømt, fordi han er nævnt på ”mere end hundrede websider”. Det er nogle sære anakronismer, Horowitz der slipper af sted, men det er nu småfejl. Hovedsagelig er der tale om god underholdning fra start til slut – historien er afsluttet (med et brag), men nu er det jo første del i en serie. Umiddelbart virker det, som om der lægges op til en fortsat blanding af horror, humor og spænding, og eftersom opskriften virker i ”Ravneporten”, er der ingen grund til, at ”De 5”-serien ikke skal blive et godt bekendtskab.

Anthony Horowitz: Ravneporten, 1. bog i serien “De 5”. Oversat af Ole Steen Hansen. Sesam, 2006. Forside: Walker Books Ltd. Originaltitel: Raven’s Gate

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (8 stemmer)