Annika Thor: Ildfuglen

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Annika Luther, redigeresUdskriv anmeldelsen • 16. november, 2005

Lille historisk mesterværk om skæbne, ret og uret.

I sidste halvdel af middelalderen sendes den følsomme dreng Mathias fra Leipzig til Bergen. Mathias ville egentlig gerne have været præst, men hans skæbne bestemmes af faderen, der mener, at han skal læres op som købmand. Således sejler Mathias af sted sammen med drenge med samme planlagte skæbne til Bergen i Norge for at blive oplært hos Hansekøbmændene i den tyske koloni.

Den tyske koloni har isoleret sig fra det norske samfund. Det handler om forretninger og penge. Der er ingen bløde værdier og ingen kvinder i kolonien. Mathias forstår hurtigt, at tilværelsen i Bergen udelukkende bliver et hårdt slid styret af en ideologi om, at hvis man ikke kan klare en gang bank, kan man ikke klare livet i kolonien. Som velkomst bliver nyankomne drenge trukket igennem en sadistisk festivitas, som har til formål at påføre dem smerte og ydmygelse.
Savnet efter familien hjemme i Tyskland, særligt tvillingesøsteren Anna, slider slemt i Mathias, men heldigvis bliver han ven med Simon, der har været lærling i kolonien i et par år. Simon forsøger at hjælpe Mathias igennem dagen, og de to drenge knytter et tæt og meget stærkt bånd til hinanden. Men da Simon forelsker sig i en norsk pige, driver jalousi og ubetænksomhed Mathias til at svigte sin ven. Dette får grufulde konsekvenser. Konsekvenser, som både kræver liv, men som også får ændret Mathias’ skæbne i en retning, som hverken han eller læseren kunne have forestillet sig.

Ildfuglen er en kort og uhyre velskrevet roman. Den tyske koloni i Bergen står lyslevende for læseren – man kan lugte de uvaskede svedige kroppe, smage de tørre sild og føle de tørre tæsk.

Hovedpersonen Mathias beskrives meget nuanceret. Han fremstilles lidt som et pjok. Han er ikke en rigtig dreng. Måske derfor synes det endnu stærkere, når der begås uret i mod ham? Men samtidigt svigter han den eneste, der har hjulpet ham, hvilket gør ham lidt usympatisk og kujonagtig. Og menneskelig.
Fortællingen om Mathias og hans liv hos hansekøbmændene er ikke kun en historisk skildring, men rummer også en fin karakteristik af mennesket og forskellige overlevelsesinstinkter. Mathias vej til at blive voksen fortælles også igennem beskrivelser af en gryende seksualitet, som hentyder i retning af homoseksualitet, hvilket strengt taget måske nok er lidt i overkanten med fokus på hans mange andre “svage” persontræk taget i betragtning.
Det er nemt at have ondt af Mathias, men lidt sværere at holde rigtigt af ham. Mit svar på dette forhold er helt enkelt, at det er lykkedes Annika Thor at skabe en hovedperson, som både er troværdig og realistisk. Ligesom fortællingen, som samtidigt formår at være både dramatisk og rørende.

Annika Thor: Ildfuglen. Oversat af Eva Glistrup. Fremad, 2001. Forside: Per Jørgensen. Originaltitel: Eldfågeln

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (6 stemmer)