Anne-Grethe Dahms: Bødlens knægt – og andre fortællinger fra fortiden

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Anne Grethe DahmsUdskriv anmeldelsen • 16. marts, 2009

boedlensknaegtHistoriske tidsbilleder

En gang var det nærmest livsfarligt at føde børn. Der lurede i det hele taget helt andre farer i dagligdagen. I mosen var der f.eks. elverpiger, og man burde i det hele taget vare sig for troldtøj. Der blev slået hårdt ned på forbrydere. Når bødlen svingede øksen og skilte de uærliges hoveder fra kroppene, endte disse fortabte sjæle uden for kirkegården. På den måde fik man ikke adgang til Himmelen.
Men ligresterne fjernede jo ikke lige sig selv; nogen måtte gøre det beskidte arbejde, og betalingen var ringe. Og alle så ned på dem, der strengt taget jo var ansat til at rydde op efter samfundets menneskesyn. Det er bøddelens søn, der har det beskidte og alt andet end velansete arbejde. Han er blot én af de personer, vi møder i Anne Grethe Dahms’ Bøddelens knægt.

Der er næsten magi i historiske romaner, synes jeg. Virkeligheden er genkendelig men alligevel vendt på hovedet. Især når man havner i en hverdag som har 300 år på bagen.
På en måde er der noget flygtigt og diffust over fortiden, men med den rette fortæller kan det alt sammen blive levende og fuld af både farver og gråtoner. Anne Grethe Dahms er lige netop sådan en fortæller. Når hun skriver en mødding ind i en historie, kan man lugte den!
Bødlens knægt er en samling levende tidsbilleder fra Danmark i 1700 tallet. Alle syv historier har børn eller unge som hovedpersoner og beskriver situationer med udgangspunkt i en dagligdag, der rummer både små og store dramaer. Fælles for historierne er også, at de alle foregår på landet og kan læses hver for sig. Som helhed spiller både handling og personer dog sammen.

Dansk hverdagsliv i 1700-tallet. Sælger det billetter? Hånden på hjertet – næh, ikke rigtigt. Men det burde det. Det er ikke et glamorøst emne, men det er vigtigt, fordi det naturligvis også er et billede på os, som vi er nu. Og Anne Grethe Dahms forstår at gøre fortiden levende og nærværende – og ikke mindst spændende. Bødlens knægt er en lille, uanselig bog, men den er både velskrevet og puster liv i fortiden så man bliver grebet af både mennesker og handling. Sproget er fuld af billeder, udtryk og ord, som giver fortællingen troværdighed, men som nok ikke lige er genkendelige for playstationgenerationens børn. Men historiske romaner er ikke sværere eller mærkeligere end fantasy.

Anne-Grethe Dahms:  Bødlens knægt – og andre fortællinger fra fortiden. Høst, 2008, 91 sider.