Angela Sommer-Bodenburg: Hanna, Guds mindste engel

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Angela Sommer-BodenburgUdskriv anmeldelsen • 9. april, 2006

Angela Sommer-Bodenburg: Hanna, Guds mindste engelRystende og rædselsfuld god fortælling om psykisk terror af et barn

Der findes engle i almindelighed og helt specielle engle. Det er den sidste slags, Wolfgang vælger at koncentrere sig om, da han i skolen får emnet for som stil. Det kommmer der den barske historie om lillesøsteren Hannah ud af.

Wolfgang og Hannas familie styres med hård hånd af den meget dominerende mor. Hun bryder sig ikke som svaghed, og den astmatiske far mobbes og nedgøres konstant. Hannah er et fantasifuldt og intelligent barn, som ærligt kommenterer omgivelserne omkring hende. Moren forstår slet ikke Hannah. Hun finder hende provokerende og uartig og låser Hanna inde på toilettet, sender hende i seng uden mad og taler konsekvent nedladende og hadsk til hende. Ingen griber ind – heller ikke faren.
Wolfgang er et nydeligt barn, der forstår at forholde sig neutral og ønskværdigt. Moren forkæler ham og viser ham stolt frem for veninderne. Wolfgang elsker sin lillesøster højt og forsøger at hjælpe hende efter morens psykiske eller fysiske overgreb, men magter (selvfølgelig) ikke opgaven. Han prøver at få Hanna, og sig selv, til at forstå, at hun er en vidunderlig lille engel, der er sendt til familien for at tø morens kolde hjerte op. Hanna selv forsøger at pakke virkeligheden ind i fantasi og leg. Det lykkkedes til en vis grad. Eller måske lykkedes det i virkeligheden lidt for godt. For Hanna vælger en udvej ud af virkeligheden, der er ret kontant.

Historien om Hanna fortælles over 12 dage, og stykke for stykke afsløres det ulykkelige billede af en familie, hvor faren passivt observerer morens psykiske terror af deres fælles barn. Det er gruopvækkende læsning. Historien er troværdig, men alligevel sidder man som voksen-læser og tænker, at den fantasi og den kærlighed, der spiller mellem de to søskende, desværre nok ikke er typisk i en familie med så massive problemer. Børnene virker ofte meget velfunderede, og Wolfgangs nærmeste terapeutiske tilgang til lillesøsteren er ikke kun tiltænkt hende men også barnelæseren. Dette virker ikke didaktisk men nødvendigt – for hvordan kan man ellers relativt nænsomt fortælle historien om en mor, der samler alt sit had og afsky og al sin lede over sin egen tilværelse mod sit barn.

Hanna – Guds mindste engel er en hjerteskærende fortælling, der gør et stort indtryk på især den socialengagerede læser. Romanen er velskrevet, personerne er levende og puster liv i handlingen, som rummer mange lag at fundere over. I sin kerne handler romanen jo ikke kun om en iskold mor, der ikke har de forventede følelser for sit barn – det handler også om en far, der vælger at se på uden at handle og om et barn, der ikke kan bære ansvaret for sin familie, og som vælger at forblive loyal over for sine forældre, selvom han ved, at de opfører sig forkert. Historien har mange slags ofre og flere indgangsvinkler i tragedien.

Børnemishandling er uden tvivl et svært emne at skrive om – og det er helt klart et svært emne at læse om. Det er også svært at anbefale bogen, som pga. sit voldsomme følelsladede emne ikke umiddelbart har en klokkeklar målgruppe. På mit bibliotek står romanen desværre også stille på hylden ligesom romanen “Otte dage med Engel” af Tanneke Wigersma, der handler om seksuelt misbrug. Måske tænker den voksne formidler, at denne kategori af bøger kun er strengt nødvendig at hive frem til de børn, der kender problematikken helt personligt? Selv vil jeg helt enkelt anbefale Hanna – Guds mindste engel som en god, velskrevet roman, der efterlader sig spor. Romanen vil også egne sig godt som højtlæsning fra ca. 10 år eller (selv om det lyder kedeligt) til emnearbejde i folkeskolen.

Angela Sommer-Bodenburg: Hanna, Guds mindste engel. Oversat af Eva Glistrup. Fremad, 1995. Forside: ? Originaltitel: Hanna, Gottes kleinster Engel