Anders Johansen: Himmelporten

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Anders JohansenUdskriv anmeldelsen • 21. november, 2004

Anders Johansen: HimmelportenMed “Himmelporten” slutter denne smukke og poetiske fortælling som både er tankevækkende, sørgelig, grum og konstant har været en medrivende rejse sammen med drengen Raklo.

Tyskland ligger i ruiner, og der er engelske, amerikanske og russiske soldater i landet. Raklo tager til Köln, Dieters hjemby, og det lykkes ham at opspore ham der. Dieter lever i en gammel husbåd sammen med forskellige andre, bl.a. Uwe, som lå skjult i forældrenes kælder under hele krigen. Han har nemlig epilepsi – og var dermed stemplet handicappet under det nazistiske styre. Husbåden får navnet ”Himmelporten”, så deraf kommer bogens titel. Dieter er kæreste med pigen Hannelore, der optræder i en natklub i lette gevandter. Kunderne her er bl.a. folk, der støttede nazisterne, og som tjente fedt på krigen. Dieter er kommunist og arbejder for genopbygningen af Tyskland ud fra denne overbevisning. Enkelt er det ikke at skulle opbygge et land ud af kaos. Raklo er trods venskabet lidt mere usikker på, om det er den måde, det skal gøres på, men de er enige om, at der er tyskere, der slipper for at stå til ansvar for deres gerninger under krigen. Pigen Yolanda dukker op, og Raklo og hendes kærlighed er meget smukt beskrevet, selv om de erfarer, at det ikke er så let med kærligheden.

Raklos tegninger fra kz-lejren dukker op. Han bliver lidt af et navn og tilbydes stipendier m.m., men tager stilling og takker nej, der er for meget forhistorie i de penge.

Samlet om serien kan siges, at det er en meget vedkommende og godt fortalt historie. Den er barsk, men det er godt, der findes romaner som disse, der kan fortælle om Europas historie på en gribende måde – og også minde os om, hvad fremmedhad kan medføre. Rejsen med Raklo præsenterer et sådant væld af historier, der både rummer alvor og trods alt komik og medmenneskelighed, at alle slags læsere kun kan få en god personlig oplevelse af denne serie. Den anbefales derfor varmt til alle i alderen ca. 13 – 100 år.

Anders Johansen: Himmelporten (Raklos rejse; 3). Modtryk, 2001
Forside: Manu Rich

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (4 stemmer)