Aino Havukainen og Sami Toivonen: Kalle og Palle på arbejde & Kalle og Palles sære opfindelser

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Aino Havukainen, Sami ToivonenUdskriv anmeldelsen • 14. januar, 2009

kallepallepaaarbejdeNår normale mennesker fortæller en historie, starter de gerne ved begyndelsen. Derpå følger en midten, og til sidst kommer så en slutning. Det er et ganske fast mønster. Men drengene Kalle og Palle kommer fra Særlinge, hvor man gør tingene på en lidt anden måde, end vi måske er vant til. Det er der blandt andet kommet disse to billedbøger ud af. Eller rettere disse to blandinger af billedbøger, fagbøger, myldrebøger og snørklede historier. Det er en velsignet blanding og en udfordring til enhver højtlæsende forælder.

Kalle og Palle er et par knægte med store runde hoveder og en sund tilgang til tilværelsen. I Kalle og Palle på arbejde beslutter de sig for at finde ud af, hvad det der arbejde er for noget; turen går til arbejdsformidlingen, og så starter de ellers fra en ende af: bager, frisør, journalist, sygeplejerske og så videre. Hver arbejdsplads præsenteres med drengenes umiddelbare tilgang til alt og så ellers en god portion humor. Siderne sprudler med detaljer, og der er masser af muligheder for at fordybe sig i illustrationerne. Som f.eks. lærer-jobbet, hvor billedet af klasseværelset følges af en helt ABC af detaljer, man kan lede efter.

En overordnet historie er der ikke – kun en ramme, hvor Kalle og Palle søger jobs og derefter filosoferer over, at det da ville være rarere at spise is og spille kort (i ”Kalle og Palles sære opfindelser er der slet ingen rød tråd). Men de enkelte sider rummer masser af små historier i en blanding af avissider, helsidesopslag, der er fyldt med mennesker og ting, små tegneserier og faktabokse (ja, sågar et brætspil). Sampillet er eminent, og Kalle og Palle bliver aldrig kedelige.

kallepallesaereopfindelserI Kalle og Palles sære opfindelser er der nok skruet lidt ned for virkemidlerne, men til gengæld kører iderigdommen i højeste gear. Hvad med en landskabskugle eller en multifunktionelle briller eller en småtterimaskine eller eller eller…

Jeg har en mistanke om, at Kalle og Palle vil blive brugt som godnatlæsning, og at der er masser af forældre, som vil læse videre, når poderne snorker. Kalle og Palle taler til alle på tværs af alder, og der er så mange detaljer, at det ikke gør noget, at nogle af dem kun taler til forældrene (såsom når en stenalder-kone udbrøder ”Kreegah bundolo”).

Kalle og Palle-bøgerne er oversat fra finsk – indtil videre findes der kun disse to på dansk, men jeg kan se, at forfatterne har lavet flere. Så jeg krydser fingre for, at de bliver oversat. Indtil da kan disse to sagtens genlæses op til flere gange.

På forlagets hjemmeside kan man få et smugkig ind i bøger: Kalle og Palle på ArbejdeKalle og Palles sære opfindelser

Aino Havukainen og Sami Toivonen: Kalle og Palle på arbejde & Kalle og Palles sære opfindelser. Oversat af Siri Nordborg Møller. Turbine forlaget, 2008, begge 31 sider.