Ulrikka S. Gernes: Misforståelsen

Ulrikka S. Gernes: MisforståelsenKærlighed til katte, angst for aflivning og en lille løgn – det er bare en MISforståelse!

Ida og hendes lillebror Valter vil meget gerne have en kat, bare en lille én. Men mor og far sige nej, for katte lugter, får lopper, brækker sig, slås og fælder. Ikke engang en af fru Bloms killinger må de få – selvom killingerne eftersigende bliver aflivet, hvis ikke de får nogen børn, der kan passe dem! Ida besøger fru Blom og leger med killingerne, som hun døber Sild og Havenisse, og over en kop saftevand og en småkage kommer hun pludselig til at sige at hun gerne må få en killing – og at Valter også må få én. Et par dage efter kommer fru Blom hjem til Ida med killingerne, og så er spørgsmålet om MISforståelsen ender med en KATastrofe..

MISforståelsen er en helt vidunderlig bog om et emne som mange børn genkender – at ønske sig et kæledyr, men mor og far siger nej! Men hvad sker der, når man så kommer til at lyve, og sige at man godt må, fordi ønsket bare er SÅ højt? I dette tilfælde er historien dejlig fri for moraliseren, for det er svært nok for Ida at gå med løgnen indeni, og selvom mor bliver vred, så smelter hun alligevel, da hun ser killingerne. Historien er fuld af barnlig logik: Når der ikke er nogen, der vil have killingerne, må de aflives. Skal Ida og Valter så også aflives, når de fortravlede forældre ikke har tid til at lege med dem? Ordspil, som børn elsker, er der også mange af; MISforståelse, KATastrofe, skilsMISse..Bogen er illustreret af – efter min mening – en af Danmarks allerbedste illustratorer, Mette-Kirstine Bak, som i denne bog bruger hele farvepaletten, når hun på bedste vis understøtter men også beriger teksten med sine fabulerende, varme tegninger. Dette er i sandhed en bog for alle katteelskere, og selvom man måske ikke elsker katte, skal man læse den for sine børn alligevel, for de vil helt sikkert elske denne dejlige bog!

Ulrikka S. Gernes: Misforståelsen  ; illustrationer Mette-Kirstine Bak. 1. udgave, 1. oplag. – Borgen, 2007. – [28] sider : ill. i farver. Pris kr 215,00
Forside: Mette-Kirstine Bak