Tsugumi Ohba & Takeshi Obata: Death Note 2: Nedtælling

deathnote2Duellen på intelligens og dødbringende evner fortsætter.

Nedtælling er andet bind i manga-serien Deathnote og fortsætter historien om kampen mellem de to teenagere Light Agami og L.

De to er naturligvis ikke helt almindelige teenagere; Light er kommer i besiddelse af en Death Note, den notesbog, hvori en dødsgud skriver navnene på de mennesker, guden ønsker at se døde. Og L er en anonym mesterdetektiv, der hjælper det japanske politi. Lyder det mærkeligt? Man bør i al fald have læst første bind i serien, før man går i gang med dette (og ja, man bør få fat i den, for begge de to første bind i serien er voldsomt underholdende på deres helt egen særegne måde).

De to spiller et mærkeligt og dødbringende spil – Light udforsker notesbogens muligheder og opdager mere og mere om dens kræfter (selv dødsguden Ryuk bliver imponeret over hans kreativitet), mens L langsomt og metodisk arbejder sig nærmere og nærmere. De er begge superintelligente, og selv den mindste fejl kan betyde forskellen på sejr og nederlag.

Dette er kun 2. bind i serien, men allerede nu kan man se, at de to bagmænd har en særlig styrke i langsomt at udfolde historiens centrale pointe (notesbogen, der slår folk ihjel), mens de spinder nye ender ved siden af. Det fungerer på bedste cliffhanger-maner, for selv om man får bundet knude på et par historier, så foregår der stadig ting i baggrunden, som man lige må læse videre om i næste bind.

Denne gang handler det hovedsageligt om den forlovede til Raye Penber, en FBI-agent, som Light slog ihjel i første bind. Hun er selv tidligere FBI-agent, og hun har gennemskuet meget af, hvad der foregår bag kulisserne. Da hun tager ind for at møde politikommisæren, møder hun i stedet hans søn: Light.

En af de skønne ting ved Death Note er, at der ingen klare helte er – ja, Light slår folk ihjel, på stribe faktisk, men det er alligevel svært ikke at holde med ham, mens han forsøger at redde sit eget skind og lægger indviklede planer i sin kamp mod L. De giver en af de sjældne historier, hvor man er fuldstændig usikker på, hvordan det hele skal ende, ja hvor det i det hele taget fører hen – men man lader sig blot rive med, for det fortælles med spænding, stil og en god portion humor.

Tsugumi Ohba & Takeshi Obata: Death Note 2: Nedtælling. Carlsen, 2008, 197 sider.