Trine Dyrholm: Pigen, der ville kede sig ihjel

pigendervillekedesigihjelAt finde sig selv og sin plads i livet er ikke altid ligetil

Det kan være svært at få en plan til lykkes. Det er det i hvert fald for pigen Ninna, som har bestemt sig for at kede sig ihjel. Mens hun sidder og kigger ind i sin lyseblå væg for at gennemføre sin mission, forstyrres hun gentagne gange. Veninden Sofie ringer, mor tilbyder mad (de lækreste torskerognsmadder), og lillesøster vil gerne være sammen med hende. Planen aflyses, og Ninna fortsætter sin trivielle hverdag med skole, veninder og lillesøster. Selv om Ninna føler sig ensom, har hun et godt netværk med en dejlig familie og gode venner. Hun møder Martin, som viser sig at være en skøn fyr, som hun forelsker sig i.

”Nej, hun skulle bare sidde her på sit værelse og kede sig ihjel. Sidde og stirre ud i det blå og dø af kedsomhed. I fred og ro. Helt kedeligt. Måske skulle hun placere sig med hovedet ind i væggen? Det var måske det bedste bud. Eller også skulle hun sætte sig på gulvet med ryggen mod sengen? Den skulle hun da egentligt lige rede. Eller var det nu også klogt? Hvad ville være mest forstyrrende: At sengen var redt eller ikke?”

Det er skuespiller Trine Dyrholms debut som forfatter. Jeg kan godt lide hendes leg med sproglige vendinger, lidt i stil med bøgerne om Snøvsen af Benny Andersen. Velkendte vendinger som for eksempel ”tabt bag en vogn”/”tab og vind med samme sind” analyseres, vendes på hovedet og bruges på alternative måder. Det gælder både i teksten og i kapitlernes overskrift. Bogen har illustrationer af Mia Stensgaard. De er farverige og i den mere abstrakte stil.

Dette er en bog til de eftertænksomme og filosoferende piger, som gerne vil læse om tanker og følelser. Det er også en dejlig kærlighedshistorie. For mig var første del af bogen lidt tung og uforståelig. Der er også udsagn og overvejelser, som jeg ikke synes stemmer overens med Ninnas alder. Den dystre indledning med ønsket om selvmord bliver afløst af en dybere og varm historie om Ninna og hendes hverdag. Hendes udvikling fra at være modløs og trist til at blive en positiv og livsglad pige kan man måske selv kan drage lærerige erfaringer fra. En fin fortælling om identitetskrise og om livets op- og nedture i teenageårene.

Trine Dyrholm: Pigen, der ville kede sig ihjel. Illustreret af Mia Stensgaard. Phabel, 2009, 104 sider