Torun Lian: Så er det dig og mig?

Torun Lian: Så er det dig og mig?Det er lige før sommerferien. Solen skinner, naturen summer og hormonerne bobler…

Det er lige før sommerferien. Solen skinner, naturen summer og hormonerne bobler i veninderne Ingun, Elin og Selma. Eller, Selma synes faktisk at veninderne er begyndt at blive ret pinlige, karikerede tøsebørn der er blevet pjattet med læbestift og fniser skabet når der er drenge i nærheden. Selma er lidt mere dyb. Hun synes at det er mere spændende at tale om populærvidenskab og helt ærligt synes hun at det at have en ambition om en kæreste, mand og børn ikke er noget for hende. Nobelprismodtager er mere passende forestiller hun sig.

Men sommeren udvikler sig selvfølgelig som livet altid gør; i retninger man ikke havde forestillet sig. Selma mister kontakten med de fnisende veninder, spiller fodbold med drengene og taler om sorte huller med skolekammeraten Andy. Og så er der den mystiske ældre fremmede som Selma betages af og i den forbindelse oplever hun en sær mærkelig hjertebanken.

Selmas sommer fyldes også af andre betragtninger som bl.a. sættes i gang af stedmoren Annelise, faren og mosteren Nora. Sidstnævnte er både dramatisk og irriterende men hendes iscenesatte dramaer lærer alligevel Selma en del om kærligheden, jalousi og andre uhåndterlige størrelser.

”Så er det dig og mig?” er et intenst indblik i en ung piges liv og tanker.
Sommeren et sted i Norge med Selma som hovedperson er et velskrevet øjebliksbillede som luner og kilder sjælen på den ældre læser. For en på samme sted i livet som Selma er der masser af identifikation at hente. Selmas betragtninger over veninder, drenge, familie og usikkerhed over voksenlivet der er ved at nærme sig er troværdigt beskrevet. Selma placerer sig – som romanens originaltitel (Ikke naken ikke kledt) så fint antyder – et sted midt imellem, mellem barn og voksen, mellem drenge og piger, og det er en dynamik, som Torun Lian fanger med stor ekspertise.

Torun Lian: Så er det dig og mig? Oversat af Susanne Vebel. Forum, 2002. Forside: ?. Originaltitel: Ikke naken ikke kledt