Tony DiTerlizzi og Holly Black: Nøkkens sang

Spiderwick fortællingerne er tilbage…

Nick og Laurie er blevet søskende på grund af deres forældres giftermål – det er især 11 årige Nick ikke begejstret for. Han må afgive sit værelse til den mærkværdige stedsøster og flytte ind i sin storebror, Julians værelse. Laurie rykker ind med alle sine kasser, sine fantasybøger og ikke mindst et genoptryk af Arthur Spiderwicks Felthåndbog til den fantastiske verden der omgiver os.

Hun tager en modstræbende Nick med ud i Mangrove Dalen for at lede efter troldtøj, og undervejs finder Nick for første gang i sit liv en firkløver. Pludselig ser han alting klarere og han ser også den underlige skabning, som senere viser sig at være nøkken, Taloa.
Hun taler/synger “Ooo-la-li-lah” og beder om hjælp til at finde sine søstre, der er forsvundet fra søen, hvor nøkkerne bor. Området har været hærget af en mystisk skovbrand, hvorunder også andre væsner er flygtet fra stedet. Nick og Laurie undersøger sagen og falder bogstavelig talt over en ildsprudende kæmpe, som Taloa hjælper dem af med: hun synger som nøkker jo gør og kæmpen er tryllebundet.

Pas på, du fagre Laurie,
oh, vogt dig, lille Nick…
vær vakse, tag ved lære
af Arthur Spiderwick

Tilfældigvis og heldigvis befinder forfatterne til Spiderwick fortællingerne, Holly Black og Tony DiTerlizzi, sig i en nærliggende boghandel til bogsignering og Nick og Laurie tager af sted for at få hjælp til kæmpeproblemet. De får hjælp fra en helt uventet kant: Jared Grace, hovedperson i de første Spiderwick fortællinger er til stede og sammen med ham drager de tilbage Mangrove Dalen.
Nøkkens sang kan ikke fortsætte i det uendelige – noget må gøres…

Nøkkens sang er bygget op over det samme koncept som de foregående bind: Skilsmisse/forælders død giver anledning til, at børnene i familien rykkes op fra vante rammer og forflyttes et sted langt fra skole og gamle venner. Her konfronteres de med sære væsner, troldtøj af den fjendtlige slags og indimellem nogle af den mere samarbejdsvillige type. Denne gang er der lagt op til 3 bind i serien, hvor børnene skal redde sig selv, familien og stedet de bor.

Nøkkens sang læses med størst udbytte, hvis man kender de foregående 5 fortællinger OG især Felthåndbogen. Der er lagt op til, at man får kendskab til flere af de mange sære væsner i Felthåndbogen, som forfatterne ikke brugte i de første bind – der er grobund for en lang serie, hvor man bare kan håbe på, at forfatterne kan holde gejsten oppe.

Jeg begejstres af Tony DeTerlizzis tegninger og det fantastiske univers, der er bygget op i Felthåndbogen – det gør børn også. Jeg har oplevet en overvældende interesse i form af mange, mange spørgsmål om de sære væsner i Felthåndbogen; det er næsten som om børnene tror, at de findes i virkeligheden. Mon de gør?…

Læs om de første 5 bind i serien om Spiderwick fortællingerne her

Tony DiTerlizzi og Holly Black: Nøkkens sang (Andre Spiderwick fortællinger; 1) ; på dansk ved Erik Egholm. – [Kbh.] : Gyldendal. – 2008. – 162 sider. – Pris: kr. 99,00