Steiner & Lars Norman Hestbæk: Grum & grumset

Bennys badekar med kung fu-krebs.

En fotobog, der vil fortælle en historie for at formidle verden under overfladen i de danske bysøer – som ikkedidaktisk læser får tanken mig til at gabe lidt på forhånd, for er der dog noget mere dræbende for læselysten end det klare formål? Heldigvis rummer Grum & grumset andet og mere end blot det – som man måske skimter i undertitlen: “Hvordan Kung Fu Krebsen smaskede Gedden med en indkøbsvogn.”

Steiner har skrevet teksten, og Lars Norman Hestbæk har leveret undervandsbillederne til det, der viser sig at være en ret episk historie.

En dag falder en handske ned i søen – fra den sære verden hinsides overfladen. Ingen ved helt, hvad det er for en tingest, men suden hævder, at den kan forstå handsken. Og handsken siger, at den vil have gaver. Så fiskene – og resten af dyrelivet – må i gang. Historien fortælles af aborren, som får en vision af fremtiden: chips, der daler ned fra overfladen. Men da han fortæller det til suden, ændres hans visioner til det mørkere, og han indser, at han må gøre noget. Suden har tilranet sig en masse magt, som den opretholder ved hjælp af sin gedde-bodyguard, som ingen kan stille noget op imod.

Det skulle da lige være krebsen.

Grum & grumset starter som en (nåja) grum fabel om, hvordan religion kan udnyttes, men hen ad vejen tager den en mere humoristisk drejning og tilsætter lidt action med kung fu-krebsen. Et dobbeltopslag med krebsen i forskellige kung fu-stillinger burde ærligt talt sælges som plakat. Billederne er stemningsfulde, og teksten fungerer både i den dystre og den sjove ende. Ideen med kun at bruge fotografier har naturligvis sine begrænsninger, og til tider spiller tekst- og billedside da heller ikke så godt sammen, hvilket gør historien lidt rodet. Det ændrer dog ikke ved, at den også er dybt charmerende – den har en finurlig sjæl.

Grum & grumset gjorde mine forventninger ganske til skamme, simpelthen fordi den holder fokus på historien – så kan forundringen over denne skjulte verden følge helt naturligt, og det er formidling, når det er bedst.

Steiner & Lars Norman Hestbæk: Grum & grumset. Undervandsforlaget, 2010, 63 sider