Sally Altschuler & Birde Poulsen: Verden ifølge Tudse og Spidsmus

verdenifolgetudseogspidsmusSmå dyr, store spørgsmål…

Verden ifølge Tudse og Spidsmus bygger på fem billedbøger, der tidligere har været udgivet, men tilsætter flere historier og endnu mere filosofi. Set fra jordbunden.

Sally Altschuler tager livtag med den klassiske type historie, hvor simple figurer stiller de store spørgsmål, og der (forhåbentlig) danner sig spirerne til nogle svar i læserens bevidsthed. Det er svært ikke at tænke på Vinden i piletræerne, især på grund af titlens Tudse og Spidsmus, som går igennem samtlige fortællinger – men Altschuler afholder sig fra det store, udfoldede univers med udpræget menneskeliggørelse af figurerne og holder sig i stedet for til en lille, afgrænset verden, hvor de to hovedpersoner bevæger sig rundt i jordhøjde.

De to er en klassisk sammensætning – Tudse er rolig og i balance, næsten zenagtig, mens Spidsmus er mere flyvsk og opfarende. Det er Spidsmus, der sætter tingene i gang, men det er Tudse, der afslutter dem, når hans kammerat er faret ud af en tangent. Sammen finder de ud af, hvor meget (og hvor lidt) navne betyder, og hvor stor verden egentlig er, de snakker om Gud (eller rettere Store Tudse og Mutter Spidsmus), og så stifter de bekendtskab med døden.

Som man kan se, holder forfatteren sig ikke tilbage fra at bevæge sig ind, hvor andre helst ikke gør. Sally Altschuler forstår at liste sig ind på de alvorlige temaer ad snurrige omveje – han glemmer aldrig, at det er historien, der handler om. Vi kommer til bøger – og nok især til højtlæsningsbøger – for at få fortalt en historie, og Altschuler leverer med lune. Selv når han sænker stemmen, når Tudse ikke rører på sig, eller en krage kredser på himlen, ved man, at man er i sikre hænder. Men han går aldrig i detaljer, gør aldrig sine historier for tunge, så Verden ifølge Tudse og Spidsmus bliver til en af de bøger, der kan afstedkomme mange og lange samtaler børn og forældre imellem.

Man kan dog ikke komme uden om Birde Poulsens vidunderlige illustrationer, som emmer af livsglæde og underfundig humor. Det er Sally Altschuler, der lægger an til de store spørgsmål, men det er Birde Poulsen, der gør historierne så eminent umiddelbare. Både Tudse og Spidsmus bliver lige den smule ekstra levende for læseren.

Verden ifølge Tudse og Spidsmus rummer 7 varme fortællinger til oplæsning og med varmeste anbefaling. Et eneste kritikpunkt kunne det måske blive til, og det skulle da være ønsket om en bedre integration af tekst og illustrationer, men det må blot blive en lille udfordring til den oplæsende.

Sally Altschuler: Verden ifølge Tudse og Spidsmus. Illustreret af Birde Poulsen. Høst, 2008, 160 sider.