Søren Jessen: Stilhedens hav

Søren Jessen: Stilhedens havHistorien om Sofies opgør med mørkets magter er en charmerende lille bog, der rummer perler for både voksne og børn. Stilhedens hav er slet ikke et hav. Faktisk er det et område på Månen, hvor der aldrig har været vand, men kun gammelt støv og størknet lava.Men lad os starte ved starten: amatørastronomen Sofie fortæller sin historie til en mystisk, grinende dværg. Eller måske er starten en anden: da hun første gang ser stjernerne eller da hun fortæller deres myter for sin lillebror Jens, i sikkerhed under dynen, så de ikke kan høre forældrene skændes. Eller måske er starten et helt andet sted – men én ting er sikker: Stilhedens hav findes også i Jens’ sjæl: et stille sted, hvor den ”langsomme” dreng kan drømme sig væk fra råbende forældre og andet ondt.

Mens lillebroderen drømmer sig væk, er det Sofie, der må forsøge at holde sammen på tingene i den virkelige verden – og hendes helt almindelige liv bliver ikke nemmere af, at der ligger en tåge af ondskab over kvarteret, en ondskab, der er anderledes voldsom og håndgribelig end forældre-skænderier. Naboen hr. Hansen og hans sorte hund lusker rundt i natten, og langsomt synes alting at falde fra hinanden.

Stilhedens hav er en brillant lille bog, der burde kunne tiltale både voksne og unge – sproget er letlæst, men hængt op på et raffineret konstrueret plot. På den ene side har vi kapitlerne med Sofie i samtale med en sær dværg – til at starte med virker dette som ren fantastik, i stærk kontrast til de kapitler, hvor Jessen fortæller om Sofies mere realistiske liv med forældre, lillebror og problemer. Men langsomt trækkes de to tråde i hver deres retning: dværgen bliver mere forklaret, mere forståelig, mere realistisk, mens Sofies ”virkelige” liv langsomt synker ned i en morads af umulige, fantastiske hændelser – og pludselig slår fortællingen over i rendyrket horror.

Kort fortalt er der tale om en veldrejet bog, godt fortalt – og for mit vedkommende helt klart en god introduktion til resten af Jessens forfatterskab, som rummer både voksen- og børnebøger.

Søren Jessen: Stilhedens hav. Gyldendal, 2000
Forside: Søren Jessen