Søren Jessen: Den skæve dreng

Søren Jessen: Den skæve drengKan man blive fysisk skæv af hashkager? Og kan man snakke så meget i mobiltelefon at den pludselig sidder fast på hovedet?

I bogens første kapitel møder vi teenagerne Jonas og Christian, som har fået fingrene i nogle hashkager. De spiser kagerne med det resultat at de begge bliver skæve. For Christian viser denne skævhed sig fysisk, da han resten af livet hælder lidt til den ene side. Som voksen bliver Christian en meget berømt maler, idet han ser verden fra en noget speciel vinkel.

For Jonas betyder hashkagerne, at han opfører sig skævt og mærkeligt gennem hele bogen. En af disse mærkværdigheder er, at han resten af livet kun er i stand til at forelske sig i piger, som hedder Merete. Han er derfor kæreste med Merete A og Merete P og D og E.Dette er bare et par af de spøjse historier, man finder i Den skæve dreng. I de efterfølgende kapitler møder man flere forskellige personer fra Jonas og Christian’s omgangskreds, som hver især kommer ud for en speciel hændelse. Man kan f.eks. møde Merete, som bliver brændt af med det resultat, at hun simpelthen selvantænder, og hendes aske flyver væk i vinden. Man kan også møde den splejsede Emil, som jubler, da han endelig får hår på brystet, men som i løbet af dage helt forvandles til en abe.

Bogens personer er helt almindelige unge og emnerne er almindelige ungdomsproblemer som familieliv, anoreksi, pubertet og selvværd. Men intet fremstilles normalt i Søren Jessens univers, derimod finder man en række absurde og surrealistiske fortællinger. Der leges med sproget, og det er alt sammen meget morsomt og tankevækkende. Den skæve dreng kan med stor fornøjelse læses gentagne gange, for man vil hele tiden finde nye detaljer og pudsigheder.

Søren Jessen: Den skæve dreng. Gyldendal, 2004
Forside: Søren Jessen

Læs mere om Søren Jessen og hans bøger her