Søren Jessen: Den elektriske by

Søren Jessen: Den elektriske byVelkommen til Søren Jessens univers. Alt er lidt skævt og sært, men dragende og meget, meget spændende…

En god fortælling opstår ikke ud af det rene ingenting. Denne fortælling tager sit udgangspunkt i et ørkenunivers, der er varmt og tørt. Menneskene sulter, og tilværelsen virker lige så stimulerende som det tørre hårde sand. Man forstår godt, at de kan trænge til en god historie med saft og kraft. Drengen Beens far er (historie)Fortæller. Et respekteret og ærefuldt hverv. Da faren myrdes på brutal vis, samler Been alt sit mod og den fortælleramulet, han har arvet fra sin far, og drager af sted væk (med sin kælegås) fra alt, det han kender. Hans mål er at finde sin fars morder og nogle gode fortællinger.

Rejsen bliver ensom og stopper ret hurtigt, da Been bliver overfaldet og taget til fange. Han ender som slave hos Den umættelige mand. En grotesk skabning, der er ti meter høj og kun eksisterer for at spise. En del børn arbejder som slaver for ham – deres job er at finde mad til ham, tonsvis af mad. Deres belønning er, at de må drikke hans sved. Det giver dem energi og er i øvrigt kraftigt vanedannende. Heldigvis møder Been pigen Gali, der har en vis erfaring med fænomenet, og sammen finder de en måde at blive afvænnet på, så de kan flygte.

Been og Gali bliver venner og tro følgesvende. Sammen nærmer de sig det sagnomspundne sted Den elektriske by, hvor Been mener at kunne finde nogle svar.
På vejen møder de den ene sære eksistens efter den anden, som alle bidrager til fortællingen, som breder sig ud og bliver mere og mere levende.
Sidste stop, inden de når deres mål, er hos en mand der kender en del til Den elektriske by – på godt men mest på ondt. Med hans hjælp bliver de rustet til at træde ind i byen, og her finder de svar, men også mere stof til nye spørgsmål.

Den elektriske by er en konstant spændende og handlingsmættet fortælling. Søren Jessen bliver aldrig forudsigelig. Hans fantasi kan sno og vride sig, så man ofte bliver overrasket over, hvilken drejning historien tager. Det er dejligt forfriskende – især inden for fantasy-genren, der på det sidste er begyndt at blive lidt trend-præget.
Historiens tematik er ikke ny, moralen (om den så er tilsigtet eller ej, men en god fortælling har som regel en morale) er heller ikke ukendt. Men det er slet ikke det, der er interessant, når man bevæger sig ind i Jessens univers. Det er måden, han vælger at fortælle sin historie på, der kendetegner ham og gør ham lidt anderledes. Og anderledes er godt!

Jeg synes, at Søren Jessen er en af tidens helt store danske historiefortællere. Både for børn og voksne. Han beviser det (endnu engang) i Den elektriske By, som i udgangspunkt og handling også er en hyldest til Fortællingen. Jessens fantasi sprudler af gode indfald, og velskrevet får han dem flettet sammen, så resultatet fremstår som en spændende og rigtig god fantasy/science fiction-historie. Eneste kritikpunkt, og her må jeg desværre bryde min egen af lovprisning af både roman og forfatter: jeg var meget irriteret over tilstedeværelsen af den irriterende kælegås Gysse. Havde den dog bare været en hund i stedet for. Jeg ville have slagtet kælegåsen. Både hvis jeg var medvirkende i fortællingen eller ophavsmand til den.

Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med Sørens Jessens forfatterskab, har du meget til gode. Og vent ikke for længe. Træd indenfor…

Søren Jessen: Den elektriske by (Fortælleren: 1). Borgen, 2004. Forside: Søren Jessen