Ruben Strid: Rakkerungen

Ruben Strid: RakkerungenEn profeti, en korrupt og magtbegærlig præstinde, et morderisk komplot og en smuk pige er bare nogle af de ting Tero må slås med. Hertil kommer mystiske syner og truslen om slaveri og døden på bålet

Tero er en forældreløs rakkerunge, hvis største bekymring er at finde sit næste måltid. Det ændres drastisk da byens fyrste fejrer sin broders bryllup. Før festen bliver byens rakkerunger jaget vildt, de fanges og sælges som slaver. Midt i den åbenlyse fare opstår en ny og langt større trussel. Tero begynder at få syner om fremtiden. Det bringer hans liv i fare. Ikke kun fordi han som følge af synerne er den eneste som kender til et morderisk komplot, men også fordi kun præstinder kan få syner.

Drenge som får profetiens gave anses for kættere og brændes på bålet.
Hvor længe kan Tero holde sig fri for fyrstens brutale vagter som fanger rakkerunger og præstinden Morgëias håndlangere og kan han forhindre et brutalt mord som endnu ikke er begået?

Rakkerungen foregår i samme verden som ”Jarvis Troldmandens lærling”, men historien udfolder sig i et helt anderledes miljø og med helt nye personer. Det gør bogen ny og spændende og samtidig dejlig genkendelig.
Hvor Jarvis beskæftigede sig med Troldmændenes verden, nævnes de kun perifert i denne bog. Her sættes læseren til gengæld ind i det religiøse univers. Orakler og profetier spiller en stor rolle. Den onde præstinde Morgëia har fået fordrejet troen, så den passer ind i hendes egoistiske planer og byens fyrste følger hende blindt. Han er forblændet af hendes syner, som støtter hans umættelige tørst efter magt. Tero kommer i klemme, da han ufrivilligt får profetiens gave og pludseligt kender til dele af præstindens planer.

Romanen arbejder med religionens betydning og dens magt til at styre folk og tanken om nutidens religiøse sekter er ikke langt borte. For Morgëia er troen blot et middel til magt, en effektiv måde at styre folk og få hvad hun vil have. Men uheldigvis for hende er guderne yderst aktive og pludselig må hun indse at alle hendes omhyggelige planer er i fare pga. en simpel rakkerdreng.

Fyrstens hårdhændende behandling af rakkerungerne minder om vores verdens behandling af gadebørn og andre hjemløse. De ”fanges” og sendes ud af byerne ved store begivenheder, så vi normale ikke behøver at se dem og blive mindet om deres ulykkelige skæbner. Fyrstens handling får dog en ekstra dimension fordi han samtidig bekæmper en profeti.

Rakkerungen er en spændende bog fuld af action og farefulde situationer. Tero kastes fra den ene handlingsmættede situation til den anden, til både han og læseren er helt tummelumske. Han har ingen anelse om hvad der foregår og hvorfor netop han er udvalgt til at få syner. Faktisk er han overbevist om at han straffes af guderne. Det giver læseren mulighed for at afdække sandheden sammen med Tero. De mange forviklinger, intriger og til tider overraskende drejninger i historien gør slutningen både uforudsigelig og overraskende.

Romanens smukke illustrationer af Hans Høygaard Michelsen minder i stilen meget om dem i Jarvis og markerer slægtskabet. De er også med til at underbygge både handling, miljø og stemning. Hvis man nød Jarvis og elsker hæsblæsende spænding krydret med intriger og skumle planer er Rakkerungen et godt valg til en regnfuld dag.

Ruben Strid: Rakkerungen. Politiken, 2006. Forside: Hans Høygaard Michelsen.