Petter Lidbeck: Den danske røver & Den hemmelige kode

danskeroever“Alt er ikke, hvad det giver sig ud for at være!” Siri

Var du begejstret for bøgerne Det mystiske hus og Den døde hund, kan du glæde dig til endnu to bind i serien Piger på sporet. Hovedpersonerne er de 3 11-årige veninder Tyra, Siri og Pella fra en lille svensk by tæt ved Helsingborg. Pigernes nysgerrighed bringer dem i centrum for lokale kriminalsager, og de deltager i opklaring af både bankrøveri og jagten på en guldskat.

Bind 3: Den danske røver
Under et besøg i den lokale bank overværer pigerne et væbnet røveri. Ud fra Tyras detaljerede signalement af røveren indleder politiet eftersøgningen. Røverens danske accent leder sporet til Danmark, og politiet udpeger en mulig gerningsmand. Pigerne igangsætter deres eget opklaringsarbejde, og det leder dem med færgen til Danmark og på biljagt til Kastrup Lufthavn.

Bind 4: Den hemmelige kode
På et loppemarked køber Pella bogen Luftens helte til sin far, som er pilot. Hun opsøges af en mand, som vil købe bogen af hende pga. en hemmelig kode, som står skrevet i den. Mandens far har efterladt en kode i bogen til sine sønner. Rygtet siger, at han har gemt guld fra 2. verdenskrig til sønnerne, men hvor? Tyra, Siri og Pella forsøger at tyde koden, og under opklaringsarbejdet hvirvles de ind i tilfangetagelse og stor fare for deres liv.

hemmeligekodeBøgerne er kendetegnet ved en dejlig humor og rappe replikker. Et eksempel er i Den hemmelige kode, hvor Tyra og Pella ikke tror deres egne øjne, da de ser Siri spise hundelort – Siri har dog en god forklaring. Pigerne har en umiddelbar og direkte tilgang til forhindringer på deres vej, og især Siri er helt særegen med sin ligefremme og til tider dumdristige væremåde.

De dybere følelser kommer til udtryk i Pellas nære forhold til sin mor. Pella oplever også en følelsesmæssig rutsjetur, da hun bliver storesøster til lille Niels, som hendes far får med danske Bettina.

Begge bøger er baseret på et godt plot, som er velkomponeret og medrivende. Der er dramatik og spænding til sidste side.

Forfatter Petter Lidbeck har skrevet flere børne- og ungdomsbøger, og han er blandt andet kendt for bøgerne om Vinni i Forglemmigej-serien.

Jeg glæder mig til at følge de 3 seje piger i deres kommende detektivsager. Go girls!