Peter Madsen m.fl: Valhalla – den samlede saga bind 1-5

Episk og underholdende gudegenfortælling

Jeg har tidligere skrevet om første bind i genudgivelsen af den danske tegneserie Valhalla – nu er hele serien ude i fem ekstremt flotte bind, og det er mildest talt en lækkerbidsken. Humor, spænding og lune går op i en højere enhed i en serie, der med rette kan kaldes for en klassiker.

For det første er der selve udgivelsen, som er prægtig. Bøgerne er flotte og imponerende, og så er de fyldt med ekstramateriale – endda ekstramateriale, der er interessant og fortæller masser af små historier bag kulissen. Jeg synes sjældent, at den slags føjer noget til, men her fungerer det altså for mit vedkommende.

Det vigtigste er dog naturligvis historierne.

Det er Peter Madsen, der er den røde tråd – han har illustreret samtlige bind, mens flere forskellige folk har været med til at skrive historierne: Hans Rancke-Madsen, Per Vadmand og Henning Kure. Det betyder naturligvis, at historierne er ret forskellige, hvilket viser sig at være en af seriens styrker – for der leges også med formerne, som når f.eks. Mysteriet om digtermjøden fortælles som en klassisk noir-krimi med selve gudernes herre som den ihærdige detektiv.

Har man ikke før læst Valhalla-serien, er det nu, man skal springe på vognen – det er ikke blot et godt udvalg af alle de gamle historier, det er også en bunke nye. For selvfølgelig er det guderne, der hele handler om, men andre figurer får også lov at indtage scenen: såsom menneskebørnene Tjalfe og Røskva, der indledningsvis gøres til de prismer, historierne spejles igennem, men sidenhen går lidt i baggrunden – for så at indtage scenen igen henimod, hvor selve Ragnarok, verdens undergang, hæver sit grimme ansigt. Og så er der Quark, der fuldstændig overtog Valhalla-filmen og måtte få sine egne albums med humorstriber, så han ikke skulle brede sig over Valhalla-tegneserierne.

Blandingen af mennesker og guder (og selvfølgelig grumme jætter) er med til at skabe den helt specielle stemning, der præger Valhalla-sagaen, godt hjulpet på vej af Peter Madsens illustrationer. Der er bunker af humor på de mange sider, men lige så meget drama og spænding. Valhalla formår med succes at veksle mellem falde på halen-komik, næsten-horror og storladen undergangsdrama, der giver læseren en klump i halsen. Det er vellykket i en grad, som man sjældent ser, uanset om vi snakker tegneserier, bøger, film eller andre måder at fortælle historier på. Har du ikke allerede læst Valhalla-sagaen, er du gået glip af meget. Nu er chancen der heldigvis.

Peter Madsen m.fl.: Valhalla-sagaen bind 1-5 (oprindelig 15 bind). Carlsen, 2010.