Paul Stewart & Chris Riddell: Fribytteren og dødningehoved-søen

Paul Stewart & Chris Riddell: Fribytteren og dødningehoved-søenEn hurtig røverhistorie om den uheldige/heldige ridder, der drager til Dødningehoved-søen for at møde ondskaben

Endnu engang er det lykkedes forfatteren Paul Stewart og tegneren Chris Riddell at skrue en hurtig men alligevel underholdende røverhistorie sammen. Der er action, fra første linie læses, til sidste side vendes.

Fribytteren – eller helten, om man vil – lever som en art freelance ridder, som rejser rundt i middelalderen England. Der er slunkne tider, hvad angår ridderturneringer, og vor helt mangler penge til at forsørge sig selv og sin ædle, dog halte, ganger Jeppe.

Således, drevet mere af sult end af eventyrlyst, bliver fribytteren kastet ud i en farlig opgave, der bl.a. involverer at slås med onde pulverhekse og at stjæle en magisk kongekrone for en mistænkelig og mere end ualmindelig skummel personage, som lokker med kongens mønt. Det går over stok og sten, og vor helt må holde tungen lige i munden, og særligt de mindste læsere får masser af gedigen eventyraction, blodig underholdning krydret med splat og subtil ridderpral.

Selve historiens plot er egentlig ikke overraskende, og strengt taget kunne man godt have læst noget meget tilsvarende før. Tegningerne er ikke helt, som de plejer. Man kan stadig genkende Riddells streg, men illustrationerne er ikke så fine og detaljerede som f.eks. i ”Historier fra Kanten” Jeg har en fornemmelse af, at forfatter og illustrator smeder, medens jernet er varmt, og skynder sig at producere en masse inden for genren. Det skal være dem vel undt. Det er godt håndværk, men jeg vil meget hellere læse mere om universet, som vi kender fra ”Historier fra Kanten”

Der er udkommet 3 bind i serien om Fribytteren. De henvender sig i sær til drenge. Serien er forholdsvis letlæst og handlingen syder af ridder-action hvilket gør at den er meget anbefalelsesværdig for dem der ikke helt har indset hvor fantastisk det er at læse. Forsiden gør sit til at invitere indenfor i et ridderunivers med sværd, strabasser og sydende ondskab…

Paul Stewart: Fribytteren og dødningehoved-søen (Fribytteren: 1), illustreret af Chris Riddell. Oversat af Kim Langer. Sesam, 2004. Forside: Chris Riddell. Originaltitel: Free lance and the Lake of Skulls