P. B. Kerr: Akhenatons Hemmelighed

P.B. Kerr: Akhenatons Hemmelighed”Mennesker er skabt af jord
Engle er skabt af lys
Djinn’er er skabt af ild”

Da tvillingerne John og Phillipa opdager, at de slet ikke er mennesker men djinn’er, forklarer det nogle ting; de lider af klaustrofobi (de fleste husker vel nok Lampens ånd), de har pludselig fået en uhørt og politisk ukorrekt trang til at inhalere cigaretrøg, og den lammende hede, der lagt sig over New York, hvor de bor, genererer dem slet ikke. Mennesker er skabt af jord – Djinn’er er skabt af ild… og så kan de opfylde ønsker! Det sidste gør de allerede, men er slet ikke bevidst om det. Djinn’er har også mange andre spændende og nyttige kompetencer, såsom at indtage andre skikkelser, have superhørelse og evnen til at kunne visualisere og frembringe f.eks. biler og andre genstande, man kan få brug for i en snæver vending. Men de magiske evner er ikke nogle, man kommer sovende til – de skal optrænes og pudses af i kanterne, så de blive optimale og perfekte. Den rette mand til at hjælpe med det job er den excentriske og farverige onkel Nimrod. Derfor drager tvillingerne på sommerferie til London, hvor han bor, og herfra går turen videre til Egypten. I Kairo er der nemlig magiske skurkekræfter på spil og mens Nimrod forsøger at opdrage tvillingerne til ansvarsbevidste djinn’er, bliver de alle optaget af at redde verden fra en magisk ubalance, der i værste tilfælde vil skabe gru og kaos. De kræfter, de er oppe imod, viser sig at være rendyrket onde, og tvillingerne må se at få lært alt det de har brug for.

Akhenatons hemmelighed er første del i en trilogi, der hedder LAMPENS BØRN. Første del lover rigtig godt, først og fremmest fordi det er lykkedes Kerr at stykke en troværdig magisk ramme for sin fortælling sammen, og at denne bliver båret frem af humoristiske detaljer, et persongalleri, der har bredde og er nuanceret, og selvfølgelig en handling, der er rasende spændende. Romanen er fuld af gode ideer, og en del af dem er næsten geniale i deres enkelhed.
Personerne er ikke kun statister i fortællingen, det er lykkedes Kerr at blæse liv i dem, så man ser dem for sig. Et eksempel på dette er den bitre, ældre herre, der fungerer som Nimrods chauffør – for år tilbage mødte han djinn’en og fik sine tre ønsker. To af dem har han brugt, men ikke til sin egen tilfredshed, og nu bruger han tiden på at gruble over det, som skal blive et superønske. Man skal passe på med, hvad man ønsker sig. Jeg vover skindet og ønsker mig, at der ikke går for lang tid, før anden del i trilogien bliver udgivet.

Forfatteren Philip Kerr har tidligere bl.a. skrevet en del spændingsromaner for voksne. Her udfolder han sig (heldigvis) med fantasygenren. Man kan karakterisere Akhenatons hemmelighed som actionpræget fantasy i stil med f.eks. Bartimæus-trilogien. Det er gjort gennemført og veltilrettelagt.

denne hjemmeside kan man blive fanget ind i trilogien og forfatterens univers. De visuelle rammer er flotte og ulmer af en lækker mystisk stemning. På hjemmesiden kan man bl.a. læse og lære, at forfatteren skriver sine bøger i hånden. Altså med papir og blyant. En anden en skulle angiveligt have gjort det på en serviet, men alligevel er det nu imponerende.

Oversættelsen af Akhenatons hemmelighed til dansk er veludført af forfatteren Anders Johansen, som man i øvrigt snart kan læse nyt fra.

P. B. Kerr: Akhenatons Hemmelighed (Lampens børn; 1) Oversat af Anders Johansen. Modtryk, 2005