Ole Lund Kirkegaard: De hæslige slynglers klub og andre gode historier

Seks unikke fortællinger af Ole Lund Kirkegaard er for første gang samlet i én bog.

Seks af Ole Lund Kirkegårds tidligste, korte historier, er nu for første gang samlet i bogform. Dragen fra 1966, som handler om Oskar og Lille Virgil, som finder en to-hovedet drage med otte ben ved den gamle mølle, var vinderen af en konkurrence i Politiken og blev startskuddet til Ole Lund Kirkegaards forfatterkarriere. Den følges af historierne De hæslige slynglers klub, Sommerferie, Kresten Gammeljern, Sæbekassebilen og Min nisse hedder Tippe Tophat. Det er en samling af hyggelige, sjove, naivistiske fortællinger fyldt med solskin, frække unger med beskidte tæer, skøre og/eller sure voksne, gnavne gamle damer, kæderygende store drenge og gule blommer, præcis som historier af Ole Lund Kirkegaard skal være. Desværre døde han jo selv alt for ung i 1979, så de enkelte historier introduceres af forfatterens kone. Ole Lund Kirkegaard har selv illustreret fortællingerne med sin meget genkendelige streg. Dog har Ib Spang Olsen illustreret den første historie, Dragen, men efter den fik forfatteren lyst til selv at tegne sine figurer og den verden – det lillebysamfund – de befinder sig i.

Én af mine kæpheste er at jeg er træt af at mange forældrer insisterer på (kun!) at låne og købe bøger, de selv kender fra deres barndom. Jeg er træt af at alt for mange bøger defineres som ‘klassikere’ (i hvert fald, hvis ‘klassiker’ indikerer kvalitet!), blot fordi de har fået lov til at blive genudgivet i en uendelig strøm, og vi selv kan huske dem fra vores egen barndom. Jeg synes, det er synd og skam, hvis børn ikke også får lov til at få fortalt nutidige, vedkommende historier, som handler om det liv og den verden, de selv befinder sig i. Men når man så genlæser en ‘klassiker’ som holder, SÅ er det også bare om at lade sit barn få lov at komme til. Denne samling af fortællinger får mig til at tænke på Astrid Lindgren som sagde ‘Pak ikke dine børn ind i vat, pak dem ind i gode historier’! Alle børn har fortjent at blive pakket ind i Ole Lund Kirkegaards gode historier!

Ole Lund Kirkegaard: De hæslige slynglers klub og andre gode historier. Gyldendal, 2009. – 80 sider. Pris kr. 149, 95.