Michelle Paver: Sjælespiserne

Michelle Paver: SjælespiserneAlene titlen på dette tredje bind i Urtidskrøniken skræmmer mig. Sjælespiserne er ikke bare lidt gustne, de er inkarneret ondskab. Og Ulv og Torak falder nu i kløerne på dem.

Fortællingerne om Torak og hans ulvebror er ikke en serie, man bare sådan lige træder ind i. Man behøver at være rigtig godt klædt på for at kunne følge med i denne urtidsintrige. Og så er der i øvrigt pænt koldt i det fjerneste nord.

Vi har mødt dem før i tidligere bind, Sjælespiserne. Deres onde planer er helt enkelt at overtage kontrollen over alle stammerne. Det er et ambitiøst magtprojekt, men de er nu tættere på deres mål end nogensinde før. Det kræver bl.a., at de blot skal foretage nogle rituelle ofringer af forskellige rovdyr/jægerdyr. Disse jægerdyr har de samlet sammen i bure og slæber dem nu langt mod nord. Ulv er i et af burene .

Renn og Torak følger sporene af Sjælespiserne længere og længere væk fra alt det, de kender, og er snart fanget i kolde og barske omgivelser. Deres venskab sættes endnu engang på prøve, og mens de kæmper mod de mørke magter omkring dem, møder de også tusmørket i sig selv.

Michelle Paver er en fantastisk historiefortæller. Hendes urtidsunivers er dragende og endeløst spændende. Som læser forsvinder man mellem siderne og har snart is under fødderne og sne fygende om ørerne. Når der er koldt, fryser man, når ilden fra bålet gnistrer, generes ens øjne af røgen, og når Ulv ligger hovedet tilbage og fortabt og ulykkeligt kalder på sine venner, får man ondt i hjertet.

Michelle Paver skrev de første linier om Ulvens bror for mere end tyve år siden. Historien er en klar udløber hendes store kærlighed, fascination og livslange interesse for stenalderen, naturen og ulve. Historien endte imidlertid bagerst i klædeskabet. Da hun fandt historien frem igen, støvede hun den lidt af, og snart stod en af Englands største forlæggere parat med tilbud om en kontrakt på et betragtelig beløb.

Da Ulvens bror blev udgivet i England, fandt pressen det naturligt at sammenligne den med Harry Potter. De to bøger har nu intet til fælles. Ulvens bror er først og fremmest en meget original og velskrevet fortælling, hvis største kraft ikke er magi men naturen. Kampen mellem det gode og det onde hensat i et urtidssamfund virker ekstra stærkt på grund af naturens indflydelse. Naturen tager ikke parti, men dens kræfter har stor betydning. Beskrivelserne i serien – af natur, mennesker og dyr – er knivskarpe og sanselige. Venskabet mellem Torak og Ulv er skrevet med en ømhed, der smitter af på læseren. Michelle Paver forstår at puste sjæl i det hele. Det er mesterligt!

Urtidskrøniken bliver på i alt seks bind og er solgt til filmatisering af succesinstruktøren Ridley Scott.

Michelle Paver: Sjælespiserne, 3. bind i Urtidskrøniken. Oversat af Søren H. Madsen. Sesam, 2006. Forside: John Fordham. Originaltitel: Soul Eater