Mette Newth: Det mørke lys

detmoerkelysHjerteskærende og smuk  historisk roman fra et spedalskhospital i Bergen i 1800-tallet.

Historiske romaner er ofte (ideelt) resultatet af en masse research. Men er det en god historisk roman, så glemmer læseren det hurtigt. Det mørke lys er netop sådan en roman. Inden historien indledes, får vi at vide, at romanen bygger på div. kildemateriale og dokumentation fra og om Skt. Jørgens hospital i Bergen i Norge. Hvilket måske på en trist dag mere kunne lyde som en advarsel end en opmuntring til at læse videre. Men læs for pokker – læs!

Skt. Jørgens hospital var mere et fængsel end et hospital, for arme spedalske mennesker: Mennesker, som kun kunne vente på at dø. Bogens hovedperson, pigen Tora, er kun ganske let angrebet af spedalskhed, da hun fjernes fra sin familie og anbringes på hospitalet. Hun er kun 13 år og har for nylig mistet sin mor til den sygdom, hun nu selv er angrebet af. Uden sin mor, sit hjem, sin bedste ven og sin fremtid er hun mere end dobbelt alene. Men hun har en styrke og en godhed, der kommer til at gøre en forskel for menneskene omkring hende.

Tora får en veninde, som viser sig at have en noget anden baggrund end de øvrige indlagte/indsatte på Skt. Jørgens. En baggrund, der blandt andet gør, at hun kan lære Tora at læse. En stor gave, som forandrer Toras sidste tid.

Det mørke lys er, ud over at være en grum beretning om nogle stakkels menneskers skæbne, også fortællingen om, hvordan nogle mennesker formår at skabe bånd og udvikle venskaber og lære at sætte pris på nye ting. Selv i de mørkeste stunder. Det lyder unægteligt lidt tungt, men Mette Newth formår at gøre historien levende og vedkommende gennem sine portrætter.

Trist som ind i h… ja, men også smuk, bevægende og intelligent.

Mette Newth: Det mørke lys. Oversat af Franz Berliner. Fremad, 1996, 222 sider.