Mette Hegnhøj Mortensen & Lars Vegas: Møgungen

Sprudlende sprog og dystre hemmeligheder.

Møgungen og Helge Helge drager ud i de svenske skove. Den ene ligner sit navn, og den anden ligner en hippiepædagog af værste skuffe. Umiddelbart minder vor hovedperson faktisk lidt om Kim Fupz Aakesons Vitello – de er begge typen, som kan finde på at gå med dolk, men hvor man har lyst til at ruske Vitello i kinderne, ville man nok være bange for at miste et par fingre, hvis man forsøgte det trick med Møgungen. Han har konstant et bundt dynamit oven på hovedet i Lars Vegas’ (som sædvanlig) fantastiske illustrationer.

Ud i skoven går de to, og Helge Helge er godmodigt glad, mens Møgungen, der fortæller, er edderspændt rasende. I en bevidsthedsstrøm, der er som en kogende elv fyldt med masser af sprogets mindre ærværdige gloser, iagttager han verden omkring sig og sætter den på plads med verbale håndkantsslag – og skulle det ikke være nok, har han sin dynamit til skoven, sit brændglas til krybene og sin dolk til det uforudsete.

Møgungen er en af de der vidunderligt vildledende bøger, hvor man som læser læner sig tilbage og tænker, at man har styr på den – men pludselig er man bogstaveligt talt langt ude i de mørke skove, og der sker en hel masse ting lige uden for ens synsvidde. Spændende, fascinerende og dybt foruroligende.

For det starter altsammen så sjovt – man smiler lidt skævt ad den kradsbørstige fortæller, men bliver uden at ane det trukket dybt ind i historien, og da den pludselig folder sig ud omkring én, sidder man i fælden. Humoren ender pludselig som noget, der minder om rædsel. For forhistorien er så dyster, som den kun kan være, når den kommer helt ind og rusker i læseren.

Møgungen er Mette Hegnhøj Mortensens debut og en superb en af slagsen. Den lidt finurlige form udnyttes til det ypperste, og samspillet med Lars Vegas’ tegninger er yderst vellykket. Det er en god bog at læse sidst på året, så man har den i klart erindring, når man tænker tilbage på året, der gik, og husker, at historier stadig kan overraske.

Se forfatteren læse op af bogen på Bogforum:

Mette Hegnhøj Mortensen: Møgungen. Illustreret af Lars Vegas. Billedroman, Dansklærerforeningens forlaf, 2010, 47 sider.