Mette Finderup: Blink: en kærlighedsroman

blinkGod og anderledes kærlighedsroman.

På de første sider bliver persongalleriet i Blink præsenteret. Der er mange, for Blink følger en række unge fra forskellige steder i Danmark, fra Hirtshals i nord til Møns klint i syd. Ved første øjekast kender de ikke hinanden, men deres skæbner og historier bliver alligevel flettet sammen undervejs i romanen.

Blink handler om kærlighed. Om at finde den, kontrollere og ikke mindst turde den. Kapitlerne kan læses som noveller, men det er en roman, og man får den bedste oplevelse ved at læse bogen fra ende til anden. Det gør man gerne, for man bliver så frygtelig nysgerrig efter at finde ud af, hvordan personerne er forbundet, at det ene kapitel hurtigt tager det andet. Romanen byder på mange forskellige slags kærlighed. Nogle af historierne er søde, som den om Mads fra Viborg, der forelsker sig i en ukendt pige og uden at blinke forærer hende sin trøje. Andre har humor, og andre igen er ret skræmmende bl.a. historien om Amanda, der rejser gennem Danmark på flugt fra en voldelig kæreste.

Jeg synes, de mange personer og enkeltstående historier, som langsomt flettes sammen, på samme tid er bogens styrke og svaghed. Romanens opbygning er interessant, og det store persongalleri fungerer rigtig godt, men samtidig betyder det også, at man ikke kommer så langt ind under huden på personerne. Så det er måske ikke en bog, der sætter dybe spor, men det betyder ingenting, for mens man læser, er man fanget og rigtig godt underholdt.

Mette Finderup er fuld af historier og på hendes hjemmeside kan man læse nogle af de historier, der ikke kom med i den endelig bog.

Mette Finderup: Blink: en kærlighedsroman. Gyldendal, 2009, 239 sider.