Matthew Skelton: Endymion Spring

endymionspringSpændende blanding af historie og magi.

Endymion Spring er kommet rimeligt uset ud på det danske marked – den var i al fald undsluppet min opmærksomhed. Det er lidt synd, for det er tale om en ganske spændende blanding af fantasy-elementer og historisk baggrund. Den vil sikkert være gefundenes fressen for de fantasy-hungrende horder, men desværre lever den ikke helt op til det potentiale, som den udviser.

Den historiske baggrund er selve baggrunden for, at man kan sidde med bogen mellem hænderne. Endymion Spring er nemlig navnet på Gutenbergs lærling – altså en ung mand, der var med, da selve trykkeprocessen blev opfundet. Han bliver dog også vidne til andre og langt mere mystiske ting, da den mystiske Johann Fust ankommer til Mainz. Gutenberg, der netop arbejder på at skabe sit første værk, en imponerende udgave af Bibelen, med sin nyopfundne trykpresse, kender Fust, og det er tydeligt, at der foregår noget mellem de to mænd. Fust bringer en mystisk bagage med sig, og det bliver den, der gør, at Endymion Springs historie kommer til at strække sig på tværs af århundrederne.

I vor tid kommer drengen Blake til at åbne, hvad han tror er en helt almindelig bog. Den viser sig at være fuld af blanke sider, men også sin helt egen indstilling til, hvordan historien skal skrives. Snart hvirvles han ind i en sammensværgelse, der handler om magi og gamle bøger. Han er blevet udvalgt, men derved er han også kommet ind i ganske ubehagelige mennesker synsvinkel.

På den gode side har Matthew Skelton opbygget en rigtig spændende og anderledes baggrund for Endymion Spring. Hele historien omkring Gutenberg giver simpelthen det hele noget vægt og er en god grobund for en rigtig snørklet sammensværgelse med hemmelige selskaber og hele baduljen – dertil kommer, at det er en rigtig god ramme for det magiske element (naturligvis en bog, i al fald en del af tiden), som han også introducerer helt eminent, i en god blanding af myte og historie. Alt dette fungerer upåklagelig og er også med til at opbygge hele opfattelsen af selve bogen som noget særligt, selve trykkeprocessen som noget næsten magisk (noget, enhver ivrig læser nok kender til).

Men den del af historien, der foregår i nutiden, fangede mig ikke nær så meget – her skriver Skelton sig ind i en historie, som vi har læst så mange gange før. Blake er udvalgt, og han havner midt en kampen mellem de gode og de onde kræfter – der er naturligvis tale om en spændende historie (hvilket er grunden til, at den er fortalt så mange gange før), men den lever ikke op til det, som forfatteren ellers har bygget op. I et efterord, hvor han redegør for sin research og de fakta, der ligger som baggrund for historien, virker det også, som om der er så meget mere, der kunne fortælles inden for den ramme. Endymion Spring er hans debut, og ja, den er såmænd ganske vellykket (de faste fantasy-læsere burde elske den, ligeså vel som folk, der ikke normalt hælder til den genre), men den viser især, at man bør holde øje med, hvad han kommer til at skrive fremover, for den emmer af potentiale.

Matthew Skelton: Endymion Spring. Oversat af Tom Havemann og Vibeke Sandberg. Omslag: Peter Ferguson. Cocami, 2008, 418 sider.