Mats Wahl: Lille Marie

Lille Marie er en lige dele rørende og spændende ungdomsroman om 15årige Marie der har problemer med at styre sit temperament.

Marie har slået en lærer på sin gamle skole. Faktisk har hun brækket lærerens lillefinger med en svensknøgle. Hun har også slået en anden elev og er nu blevet ekspederet videre i systemet. Efter ferien skal hun starte på en skole for ”vanskelige unge”. En del af uddannelsen her er et terapiforløb for Marie og hendes mor, hvor de skal forsøge at få kortlagt, hvorfor Maries temperament løber af med hende. Efterhånden som bogen skrider frem, får man større og større forståelse for Maries vrede og reaktioner.

Maries mor var kun 15 år, da hun blev gravid og fik Marie. Hvem faderen er, har hun aldrig villet fortælle. Faktisk har hun nægtet at tale om hans eksistens. Da Marie var fem år, flyttede Torsten ind. Torsten var kilde til en masse ballede. Han var meget glad for Marie – måske lidt for glad. Ud over gerne at ville bade pigebarnet, underkendte og undergravede han gang på gang Maries mors autoritet. De skændtes løbende lystigt, og det var ikke just familien glad.

Marie har således haft meget at bære rundt på og på det nærmest ingen fortrolige eller forståelse fra nogen. Tingene bliver ikke lettere nu, hvor hun er blevet en ung kvinde. Det, der har været skidt, skal desværre blive værre. Men Marie er en overlever, der forstår at passe på sig selv. Hendes temperament og fighter-ånd har været hendes redning, men også det der skaber de store problemerne for hende. Heldigvis er det ikke for sent….

Mats Wahl skriver med sikker hånd og stor troværdighed – selv når begivenhederne og personerne ikke er det. Marie møder mange mulige og umulige mennesker. I Wahls skildring bliver de troværdige og levende. Det er på mange måder en rig roman, der kommer vidt omkring. Den er spækket med detaljer, der vækker nysgerrighed og tanker. Med 11 år på bagen virker bogen måske en smule gammeldags. Det er ikke slemt for mig, som kun er halv-ung, men jeg kan forestille mig, at de rigtige unge vil studse mere over det. (der optræder dog en enkelt mobiltelefon). Men den største og vigtigste del af bogen bliver aldrig forældet, for den handler om mennesker, følelser og rummelighed.

Mats Wahl: Lille Marie. Oversat af Susanne Vebel. Carlsen, 1996.

Mats Wahl har skrevet flere populære romaner. Den mest kendte er Den usynlige, som også er filmatiseret. Både i Sverige og i USA.