Martin Widmark: Diamantmysteriet

Martin Widmark: DiamantmysterietVærdifulde diamanter forsvinder uforklarligt fra juvelerbutikken. Kan Lassemajas detektivbureau opklare sagen?

I den lille by Vestervomstrup foregår der til tider underlige og mystiske ting, som skal opklares. Det er derfor meget heldigt, at de to klassekammerater Lasse og Maja har dannet deres eget detektivbureau. De har kontor i Majas kælder, og her læser de kriminalromaner, imens de venter på den næste sag, de skal opklare. De har anskaffet sig det nødvendige udstyr til brug i deres arbejde. Det er f.eks. kamera, kikkert og papnæser og parykker til forklædning. Der er tænkt på alt.

En dag i vinterferien får de besøg af byens rigeste mand, nemlig ejeren af byens juvelerbutik, Muhammed Karat. Der er forsvundet flere meget værdifulde diamanter fra hans butik, og han tror selv, at det er en af hans 3 ansatte, der står bag. Men hvem? Politiet har ikke kunnet opklare sagen, derfor beder Hr. Karat nu Lasse og Maja om hjælp.

Hr. Karat ansætter de to detektiver til rengøring og andre opgaver, så de hver dag kan opholde sig i butikken og få gang i opklaringen. Imens Maja begynder pudsning af alle vinduer, vælger Lasse at tage op i byens kirketårn. Herfra har han med sin kikkert en fantastisk udsigt til bygningen og de ansatte, uden at de kan se ham. De 3 ansatte har ved nærmere undersøgelse alle et motiv til at være den skyldige, så detektiverne må hurtigst muligt i gang med opklaringen

Det er en spændende, men også sjov krimi. Der afsløres hele tiden nye detaljer, som gør, at læseren tror, at sagen nu er opklaret, men nej! Illustrationerne er sjove og skæve, og passer godt ind i bogens stemning. Der er også en rigtig god sammenhæng mellem tekst og illustrationer. Kan du lide at læse Ole Lund Kirkegaards bøger, er det her også en bog for dig.

Bogen er den første i en serie på 9 bøger med Lasse og Maja. De skal ikke læses i en bestemt rækkefølge, da de handler om hver sin afsluttede krimisag. Hver bog indledes med et kort over byen, og med en præsentation af persongalleriet. Den svenske forfatter Martin Widmark har modtaget flere svenske priser for denne bogserie. I julen 2006 sendes serien om Lassemajas detektivbureau, som julekalender i svensk tv.

Martin Widmark: Diamantmysteriet, 1. bog i serien. Oversat af Mich Vraa. Sesam, 2003. Forside: Helena Willis