Maite Carranza: Isørkenen

isoerkenenAnderledes og betagende fantasy roman.

Anaid forsøger at kombinerer sin skæbne som heks med livet som teenager. Med veninder, fest og drenge i hovedet fejrer hun sin 15 års fødselsdag, men inden festen er forbi, må hun flygte fra byen sammen med sin mor Selene. Anaid er underlagt en skæbne, hun ikke kan flygte fra; ifølge profetien er hun den udvalgte, og det bringer hendes liv i fare.

Anaid kender ikke sine fjender og forstår ikke alvoren i den fare, der truer hende. Så under deres flugt forsøger Selene at afdække sandheden ved at fortælle sin egen historie. Selenes historie er både smuk og ubarmhjertig. Fra begyndelsen i Barcelona, hvor en ung Selene gør oprør mod sin klan og sin skæbne i håbet om at kunne leve et almindeligt liv. Selene oplever den altoverskyggende kærlighed, men skæbnen er uomgængelig. Selv da Selene flygter fra Spanien og følger sit hjerte på en rejse, der fører hende til Island og videre til Grønland, slipper hekseklanen aldrig sit tag i hende. Mens Selena fortæller, glider fortiden forsigtigt ind i nutiden og griber fat. Anaid og Selene hører uomtvisteligt sammen, de er forbundet af blod, kærlighed og skæbne.

Isørkenen er en fantastisk historie, en rejse gennem et univers, hvor legender, profetier, mytologi, sagn, åndevæsner og overtro ikke bare lever, men sætter dagsordenen. Alt er skæbnebestemt, og alle har en rolle, de må udfylde. Fra de mystiske hekseklaner til de stærke vikinger bliver der fortalt historier, masser af historier, der pirrer nysgerrigheden og lukker døren op til en enormt univers med flere parallelle verdener. Alt sammen fortalt i en tempofyldt og velskrevet roman, som efterlader denne læser på kanten af stolen i spænding efter fortsættelsen.

Isørkenen er fortsættelsen til Heksenes krig.

Maite Carranza: Isørkenen (Hunulvens klan ; 2). Oversat af Henrik Brochdorff. Phabel, 2009, 398 sider.