Maite Carranza: Heksenes krig

hekseneskrigOms Profeti: Og en dag vil hun ankomme, Oms efterkommer, den udvalgte pige.

Denne bog var slet ikke, hvad jeg havde forventet. Seriens titel, Hunulvens klan, gav mig en forventning om, at jeg skulle langt tilbage i tiden til en primitiv verden styret af naturen. Bogens forside og titel understøttede mine forestillinger, og derfor blev jeg overrasket, da jeg stødte på ord som e-mail, biler og storcenter i bogens første kapitler. Men min overraskelse var ikke negativ, for selvom handlingen i Heksenes krig foregår i en moderne verden, bliver man hurtigt draget ind i et medrivende og spændende univers med klaner, legender, profetier og en spændende kamp mellem det gode og det onde.

Romanens hovedperson er pigen Anaid, som bor i en afsides landsby i Pyrenæerne. Anaid er lille, akavet og upopulær og et modstykke til sin mor, den karismatiske og livlige Selene. Anaids liv ligner de fleste teenageres, indtil Selene forsvinder sporløst. Fra den dag er alt forandret, for langsomt afsløres det, at Anaids familie er omgærdet af en skræmmende og utrolig hemmelighed.: Anaid er, som andre kvinder i hendes familie, heks!

Hekseriet har naturligvis noget med Selenas forsvinden at gøre. Anaid begiver sig ud for at finde sin mor. Det bliver en rejse i gennem flere forskellige verdener, hvor hun lidt efter lidt opdager sine magiske evner og lærer at beherske dem for at udfylde den rolle, skæbnen har tiltænkt hende.

Maite Carranza har skabt et dragende og spændende univers. Man rives med ind i en verden styret af profetier, hvor (næsten) alt er skæbnebestemt. Som læser bliver man lige så forvirret som Anaid, for hele tiden præsenteres man for nye udfordringer, og alting vendes på hovedet flere gange, så man aldrig helt tør stole på, at de gode faktisk er de gode.

Heksens krig er første del i en trilogi om Hunulvens Klan. Efter denne begivenhedsrige indledning, hvor rammerne omkring historien, er præsenteret, glæder jeg mig utrolig meget til at læse videre om Anaids oplevelser i forsættelsen Isørkenen.

Maite Carranza: Heksenes krig (Hunulvens klan ; 1). Oversat af Henrik Brochdorff. Phabel, 2008, 375 sider.