Louis Sachar: Straffen

Louis Sachar: Straffen/HolesStanley Yelnats dømmes uskyldigt til at grave huller på bunden af en udtørret sø. Men snart er han på flugt fra både nutid/fortid og familieforbandelse

Et sted i Texas´ tørre ørken ligger Green Lake Lejren. Her bager solen ned over hårdtarbejdende kriminelle drenge, som vedligeholder vabler og hård hud ved at grave huller i en udtørret sø. Det styrker og opbygger karakteren.
Stanley Yelnats kommer fra en generelt uheldig familie. En af hans forfædre stjal engang en gris fra en sigøjner, og siden har der hvilet en forbandelse over familien Yelnats. Så da Stanley får en gummisko i hovedet, og dette hurtigt udvikler sig til, at han bliver anklaget og dømt for en forbrydelse, han ikke har begået, er han ikke meget overrasket.

Stanley har aldrig været på lejr og vælger derfor optimistisk opdragelseslejr frem for fængsel, og således ender han i Green Lake Lejren og begynder herefter en tilværelse med hakkeorden og fysisk karakteropbygning. Tilfældet, sund nysgerrighed og almindelig snilde fører Stanley på sporet af, at drengene i lejren graver huller og vender tør jord for mere og andet end karakteren.

Stanleys ophold i Green Lake Lejren udgør selve rammefortællingen for Straffen – med den som udgangspunkt hvirvles Stanley og læseren ind i spændende parallelle handlinger, der bugner af dramatik, og som alle er spundet og bundet sammen af et fint net af skæbnetråde, der viser en overraskende og en uforudset forbindelse mellem hullerne i den udtørrede sø, forbandelsen over Stanleys familie og adskillige personer fra fortid og nutid.

Straffen er en uhyre velskrevet roman, som kort bedst beskrives som nordamerikansk magisk realisme. Det er fantastisk og spændende at blive ført ind i en fortælling, som bare bliver ved med at folde sig ud og bringe konstante dybder til en først antaget relativt enkel handling. Jeg kan kun anbefale alle, der kan læse, at dykke ned i lagene på denne dejlige, humoristiske og fabulerende fortælling. Spænding, tragik og kulsort humor går hånd i hånd. Og det er godt serveret.

Louis Sachar: Straffen. Oversat af Karin Bodenhoff. Gyldendal, 1999
Originaltitel: Holes

Straffen blev filmatiseret i 2003, med bl.a. Sigourney Weaver i en af hovedrollerne. Du kan se traileren på filmens hjemmeside