Lise Bidstrup: Shinobi 1-3

dethemmeligemonEmil og Silas finder en gammel japansk mønt, som viser sig at indeholde skjulte kræfter. Nu må Silas og Emil fuldføre en farlig mission. Men selv om de på magisk vis er er blevet mestre i kampkunst, er det ikke let.

Da Emil og Silas’ mor slæber dem med på Nationalmuseet midt i sommerferien, er de mildest taget ikke glade. Men under besøget finder de et magisk mon. Det viser sig, at de nu er udvalgte til en farlig opgave, og snart kæmper de mod stærke og brutale fjender. Det er heldigt, at monen har givet dem et indgående kendskab til kampkunst i farlige situationer.

Shinobi er en facinerende blanding af dagligdags realisme og fantasy-elementer. De to ting forenes på fornem vis, så man ingen problemer har med at købe historien. Det er sjovt at følge Emil og Silas rundt i et velkendt København, og man fanges af de talrige spændingsfyldte kampscener. Historien går over stok og sten. Der er action for alle pengene, men en action, der beskrives så stemningsfuld, at man uden problemer ser den for sig. Det betyder ganske vist, at personerne bliver lidt tyndt beskrevet, men bestem ikke så tyndt, at man mister interessen for dem og deres mission.

Shinobi er en læs-let serie, og Lise Bidstrup har gjort et rigtigt godt stykke arbejde. De mange japanske udtryk virker meget fremmedartet og svære. Men ved at lade to ganske almindelige danske drenge opleve eventyret får Bidstrup mulighed for at forklare dem på en naturlig måde. Dermed kommer det aldrig til at virke påtaget eller langsommeligt. Det giver indtryk af en forfatter, som nok tager hensyn til den usikre læser. Men som samtidig tager både sin fortælling og sin læser alvorligt. Her stilles krav til læserens opmærksomhed, men aldrig på bekostning af støtten til læseren.

Kapitler og afsnit er forholdsvis korte, og skriften er en anelse større end i almindelige bøger, og bogens høje tempo og spændingskurve understøttes på smuk vis af Christian Guldagers tegninger. De spiller legende op til historien og understreger stemninger og handling. I modsætning til mange læs-let bøger er bilederne mere end bare blikfang og mulighed for at lave luft i tekstmængden. De er med til at bærer historien fremefter og giver endnu mere kraft til Bidstrups fantastiske kampscener. Det giver len fin støtte i læsningen og mulighed for rigtigt at lade sig indfange af fortællingen.

Det høje handlingstempo og fokuset på kamp vil nok især tiltrække drenge, men piger med sans for action kan bestem også være med. Personlig glæder jeg mig til de næste bind i serien. Jeg tror nemlig, der er noget lusk med i spillet, og jeg har en fornemmelse af, at drengene bestemt ikke ved alt om deres mission. Jeg kan ikke vente med at finde ud af, om jeg har ret!!!

Lise Bidstrup: Shinobi 1-3: Det hemmelige mon – Abeklanen – Ryuzu vandfaldet. 69, 73 & 75 sider. Facet, 2009. Forsider: Christian Guldager.