Lise Bidstrup: Elverfyrstens søn

Lise Bidstrup: Elverfyrstens sønVarulve og andre væsener myldrer ud af skoven dyb for at erobre Magiens Kilde.

Elverfyrstens søn er andet bind i Lise Bidstrups fantasy-serie Spiralen.

Spiralen er det univers, fortællingerne foregår i – eller rettere den samling på 14 planeter, der bindes sammen af portaler. Da bogen begynder, at folk netop kommet sig over Bahjins forsøg på at blive hersker over hele Spiralen – lykkelige over at vide, at han er forvist til tomrummet mellem dimensionerne. Men så heldige er de desværre ikke – et lykketræf gør, at Bahjin og hans hjælper Littugo kan vende tilbage til den virkelige verden, hvor de gør et nyt anslag mod freden.

Imens er Nelad, søn af elverfyrsten Lazro, træt af sit lod i livet – han føler sig fanget i rollen som royal og er ikke enig i de planer, faderen har for ham. Han vil ud og lære sit folk at kende, men Lazro lader ham vide, at den fyrstelige uddannelse står for døren. Da Nelad forlader paladset for at opleve den virkelige verden i ganske kort tid, går alting galt for ham, og han ender på et større eventyr. Han kommer i kontakt med Ældsterådets bedste jæger, Duppo, som er sendt på noget, der umiddelbart virker som en rutineopgave, men som snart udvikler sig til at være af yderste vigtighed for hele Spiralen.

Samtidig, i Jatzi-junglen, kæmper skovelverne mod en invasion af varulve – det er elvernes opgave at beskytte Magiens Kilde, men de er ved at bukke under for de utrættelige angribere. Og fjenden har endnu ikke spillet sit sidste es.

Lise Bidstrup benytter sig af et ganske typisk fantasy-univers – med den lidt finurlige opbygning i planeter (som forresten også indgår fint grafisk i bogen). Det tillader hende at skære nogle genveje – elverne er elvere, som vi kender dem, menneskene er mere komplicerede, og ondskab er ondskab. Derfor behøver vi ikke den store introduktion, og forfatteren kan i stedet servere, hvad man kan kalde en god omgang tjubang-fantasy. Vi har den unge elver, der bliver voksen gennem historien, og omkring ham er der plads til både melodrama og action – der er indædt kamp for overlevelse og store slag i skovens dyb, dramatiske dødsfald og magi.

Spiralen er ganske let at gå til – ikke letlæst som sådan, men let at læse. Den burde nok være en lækkerbisken for de unge læsere, der er kommet skridtet videre end læseredigerede bøger – måske lidt af en udfordring, men også så umiddelbart tiltalende, at den burde gribe dem.

Lise Bidstrup: Elverfyrsten søn (Spiralen ; 2) . Forlaget Facet, 2006. Omslag: Patrick Leis.