Lauren Child: Hvem er bange for den store stygge bog?

Hvem er bange for den store stygge bog?Her er historien om en dreng, der faldt ind i en bog. Følg Frederik i sin flugt fra Guldlok, Askepots onde stedmor og andre kendte eventyrfigurer.

En aften falder Frederik i søvn med hovedet på en af siderne i sin eventyrbog. Han vågner op midt eventyret om Guldlok og de 3 bjørne. Bjørnene tilbyder ham noget grød, men Guldlok er temmelig irriteret over hans indtræden i eventyret, hvor hun har en hovedrolle. Han møder også Hans og Grethe og Den bestøvlede kat, men de er ikke mere imødekommende. Uheldigvis besøger han slottet, hvor Kongen, Dronningen og deres gæster til ballet, er gnavne over, at Frederik har tegnet overskæg på dem alle med sin kuglepen, og at han har klippet prinsen ud af bogen. Frederik skulle bruge prinsen til et fødselsdagskort til sin mor. Han forfølges af de fornærmede eventyrfigurer, og han redder sig frem i bogen ved at klippe hul på siden eller tegne dører, som han kan forsvinde igennem. Spørgsmålet er nu, om han kan finde en vej ud af bogen og give Askepot sin prins tilbage.

Den prisbelønnede britiske forfatter og illustrator Lauren Child har skabt en fantastisk billedbog, som er en stor oplevelse for både børn og voksne. Frederiks hæsblæsende møde med de kendte figurer fra eventyrerne er fyldt med humor, men er også uhyggelig, for ikke alle er lige begejstrede for at se ham. Billedbogen er bedst egnet til de større billedbogslæsere, som i forvejen har kendskab til eventyrfigurerne og deres miljø.Det er en skøn udfordring at læse historien højt, for ordene danser rundt på siderne, kører i cirkler og vender på hovedet. På Frederiks værelse roder det, og derfor er bogstaverne på denne side også rodet godt rundt. De mange sjove skrifttyper passer perfekt ind i den pågældende stil. Der er en vidunderlig stemning i bogen og en gennemarbejdet sammenhæng mellem illustrationer og tekst.

Illustrationerne i Lauren Childs billedbog er en skøn collagestil, hvor hun mixer fotografier og udklip med sine fantastiske tegninger. Hendes charmerende figurer er spøjse og dejlige. I bogens midte er der et skønt dobbeltopslag med ballet på slottet, hvor vi ser de mange overskæg Frederik har moret sig med at tegne. Der er nok at gå på opdagelse efter på bogens sider, for eksempel de sjove fantasidyr og Frederiks sorte telefoner, som viser sig at gribe ind i handlingen.

Lauren Child: Hvem er bange for den store stygge bog? ; på dansk ved Mich Vraa ; redaktion: Per Kølle og Lene Madsen. – [Kbh.] : Sesam, 2003. – [36] sider : alle ill. i farver, 31 cm – . Originaltitel: Who’s afraid of the big bad book
Pris: kr. 249,00

Lauren Child har en skøn hjemmeside med masser af guf for alle fans – klik ind på den her