L. Frank Baum: Troldmanden fra Oz

L. Frank Baum: Troldmanden fra OzTag med på en forunderlig rejse efter hjerte, mod og forstand…

Endelig, endelig, endelig kom den på dansk. Vi har faktisk ventet siden 1899, for selvom vi i Danmark såmænd godt kender historien om Troldmanden fra Oz, har de danske udgaver, siden førsteudgaven i 1940, altid været bearbejdede og forkortede, og de originale illustrationer har vi heller ikke før set i en dansk version.

Den forældreløse Dorothy bor på en lille gård hos sin rare onkel og tante i staten Kansas. Tilværelsen er lidt grå, synes Dorothy, men en dag rammer en voldsom hvirvelstorm gården og river den, med Dorothy og hendes tro følgesvend hunden Toto indeni, med sig. Langt, langt væk flyver gården, lige til den lander midt iblandt folket gnallingerne. Dorothy bliver med det samme ualmindeligt populær hos gnallingerne, for hendes hus lander lige oven på Den onde heks fra Øst, som, da hun var levende, var en ond tyran, der holdt gnallingerne som slaver. Det viser sig, at Dorothy er landet i riget Oz. Det ligger tydeligvis ikke i Amerika, og her er der samme antal hekse som verdenshjørner. Halvdelen af heksene er onde, og vi kommer til at møde dem alle sammen.

Selvom Dorothy er betaget af de nye og spændende farverige omgivelser, vil hun gerne hurtigt tilbage til Kansas og sin onkel og tante, som sikkert er syge af bekymring for, hvor deres hjem og plejebarn er blevet af. Således tager Dorothy afsked med de nu befriede gnallinger, efter at den Gode heks fra Nord fortæller hende, at hjælpen er at hente i Smaragdbyen, hvor den store troldmand af Oz regerer.

Rejsen mod Smaradgbyen bliver lang og farefuld men heldigvis får Dorothy behageligt følgeskab af henholdsvis et fugleskræmsel uden hjerne, en blikmand uden hjerte og en løve uden mod. Konstant støder de på sære forhindringer og møder mærkelige skabninger, men de når deres mål og får foretræde for den mægtige troldmand, som desværre viser sig at være en ussel humbugsmager. Men alt håb er selvfølgelig ikke ude.

Troldmanden fra Oz er den største og bedst sælgende amerikanske børnebogsserie nogensinde. Forfatteren L. Frank Baum skrev i alt 14 bøger om landet Oz, og efter hans død blev der skrevet yderligere 30 bøger i serien af forskellige forfattere. Den første i serien, altså Troldmanden fra Oz, blev illustreret af kunstneren W.W. Denslow. Baum og Denslow arbejdede tæt sammen om romanen, og det lykkedes dem at skabe et smukt værk, hvor illustration og tekst akkompagnerede hinanden, som det ikke var set før. F.eks. ville de, at illustrationerne skulle trykkes i farver, hvilket var både dyrt og kompliceret i 1899. Tegner og forfatter betalte selv for illustrationerne, og da romanen udkom, blev den en kæmpesucces.

I dag har illustrationerne over 100 år på banen. Jeg vil ikke kalde dem kedelige eller forældede men i stedet nostalgisk charmerende. Samspillet med historien er i top, og det holder!

Denslow og Baum havde begge copyright på Troldmanden fra Oz og forsøgte derfor resten af deres liv at udvikle succesen. Det betød bl.a., at de blev alvorligt uvenner og samarbejdede aldrig igen. Således var det kunstneren John R. Neill, der illustrerede resten af bøgerne i serien om landet Oz.

Troldmanden fra Oz er en tidløs fortælling. Den er helstøbt, underfundig, morsom, spændende og tilpas forudsigelig, som et eventyr godt må være. Fortællingen om lillepigen Dorothy og hendes fantastiske oplevelser i fantasiriget Oz placerer sig fint under den angelsaksiske fortælletradition, hvor den finder selskab med andre store klassiske fortællinger som f.eks. Alice i Eventyrland og Peter Pan & Wendy.

L. Frank Baum: Troldmanden fra Oz, illustreret af W.W. Denslow.  Oversat af Hanna Lützen. Gyldendal, 2006. Forside: Sabine Brandt. Originaltitel: The Wizard of Oz.