Knud Holten: Spejlørkenens gåde

Alex får en familie og drager på eventyr – det første af mange.

Verden er et forunderligt sted. Det ene øjeblik bor man på børnehjem og er ganske uden familie – det næste føres man bort i en modificeret Duesenberg (bilen over dem alle) for at holde sommerferie hos sin tante og til et liv præget af eventyr.

Sådan er verden i al fald i Knud Holtens klassiske tjubang-fantasy-serie ”Alex på eventyr”, hvor ”Spejl-ørkenens gåde” er første bind. Her møder vi drengen Alex Morgenstjerne, robottjeneren Hjalte, forbryderdronningen Rosa Fantoma og dertil et persongalleri, der svømmer over i farverige personligheder.

Fra børnehjemmet føres Alex til det mærkværdige hus Morgenstjernen og tanten Clotilde, og det viser sig snart, at han er født ind i en eventyrlig familie. Et mystisk indbrud i huset viser sig snart at hænge sammen med, at to sære personer i nattens mulm og mørke bruger et apparat på en stenmonolit på museet – monolitten viser sig at være et æg, og det er ikke rart at forestille sig, hvad der er blevet udruget. Og hvad værre er: der findes flere æg, og deres indhold kan bruges til at erobre verdensherredømmet.

Snart må Alex og Hjalte drage ud i verden for at forhindre skumle planer og bekæmpe hæslige monstre. Men meget få ting er, hvad de ser ud til, så der venter dem en del overraskelser.

Det er nok hen ved tyve år siden, at jeg første gang læste Knud Holtens serie om Alex, og der er flere billeder og scener fra serien, der har brændt sig fast i min hukommelse. Så det er rart at se, at historien holder den dag i dag og endda overgår meget af det fantasy, vi ellers ser på dansk, hvis man tæller i ren læsefryd. Bogen her har måske ikke det store, indviklede plot eller et forsøg på at binde læseren ind, at dette foregår i en genkendelig verden, men til gengæld er den vanvittigt underholdende. Knud Holten sprudler af energi, og det bobler igennem teksten – ideerne farer omkring hovedet på læseren, og påfundene står i kø for at overgå hinanden. Tonen er måske til tider lidt gammeldags, men i mine øjne bidrager det nu blot det den helt særegne atmosfære, der er omkring Alex Morgenstjernes eventyr. Det var helt klart et vellykket gensyn.

Knud Holten: Spejlørkenens gåde (Alex på eventyr ; 1). Gyldendal, 1982. Forside: Rigge Gorm Holten.