Kim Langer: Kongen af Kandy

Kim Langer: Kongen af KandyHvis man har tendens til søsyge skal man holde godt fast når Christian d. 4.s ostindiske flåde stævner ud fra Københavns havn. Der er bølger men også store eventyr forude…

Der er noget uendeligt vidunderligt dragende over skørbug, kølhalinger, slangetæmmere, udødelige prinsesser, elefanter, sort magi, buddhisme, sørejser og fjerne eksotiske lande. I Kongen af Kandy forenes alle disse størrelser til en flot fabulerende helhed sat sammen af faktuelle historiske begivenheder og forfatterens fantasi.

Det starter faktisk med en elefant. Mikkel og Gabriel, som er brødre, har aldrig set sådan en og lader derfor ikke chancen gå fra sig og stikker af fra arbejdet på reberbanen. Elefanten får de rigtignok at se, men prisen bliver høj – især for Gabriel. Og for islændingen Haldar, hvis skæbne er forbundet til de to brødre. Om det er skæbne eller tilfælde, der gør, at de tre snart befinder sig på et skib, som en del af Christian d. 4. s ostindiske flåde, er strengt taget ikke noget, man som læser når at reflektere længe over, for snart folder en fantastisk fortælling sig ud. Verdenshavene er kæmpestore, og vores hovedpersoner kommer til at tilbringe halvandet år på dem, inden de når målet Ceylon og Kandy-kongens hof. Med dem på rejsen følger to mystiske indiske kongelige, som er vogtere af Buddhas ene hjørnetand, og en portugisisk helvedespræst med det gustne navn Gomez. Alle er de brikker i et større puslespil. De sidste brikker lægger forfatteren selvfølgelig først i Ceylon for den efterhånden søsyge og omtumlede læser.

Kongen af Kandy er en helstøbt fortælling, hvis historiske ramme er meget vellykket. Kim Langer formår at skabe stemning og bølgeskvulp. Fortællingen rummer mange lag og holder sig levende igennem sine mange sidespring, der både fortæller vidunderlige eventyr fra det buddhistiske univers og sætter intriger og magtbegær i relief til hinanden.

Kongen af Kandy er Kim Langers debut som forfatter. Tidligere har han sat ord rigtig sammen som oversætter af et hav af romaner. Kim Langer har også rejst en del i Asien, hvilket forklarer hans levende beskrivelser af Ceylon. Kongen af Kandy er til tider en langsommelig, men alligevel spændende og meget velfortalt historie, der især vil fascinere drenge i mange aldre. Romanen egner sig bestemt også til højtlæsning, ligesom der også venter historisk interesserede voksne en god læseoplevelse.

Kongen af Kandy er gennemillustreret af flotte stemningsskabende sort/hvide vignetter af Mårdøn Smet.

Kim Langer: Kongen af Kandy, illustreret af Mårdøn Smet. Sesam, 2006. Forside: Mårdøn Smet