Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen: Vitello napper en kat

Vitello kører på rutinen
Der har været bankrøveri med rigtige røvere, pistoler og det hele, og måske slap røverne endda væk med 10 millioner kroner? Vitello og hans irriterende venner, Max og Hasse, og møgungen William kunne også godt tænke sig 10 millioner kroner, for hvis man havde så mange penge, kunne man både købe playstation, en hest, en cykel OG en slikbutik! Men hvordan skaffer man lige så mange penge? Det kan godt være at Max og Hasses far ikke mener at forbrydelse betaler sig, men der er ingen anden udvej end at blive kriminel, mener Vitello. Og løsningen ligger lige for, for Williams naboer har netop fået en nuttet killing, som de helt sikkert gerne vil betale millioner for at få tilbage. Og tilfældigvis er killingen netop kommet på besøg i Williams have..
Denne 10. bog om Vitello er sjov og men også med lidt uhygge for de mindre børn, for Vitello ved lige præcis, hvordan røvere opfører sig og hvordan de maskerer sig. Det ses på illustrationerne, som helt klart er dem, der denne gang bærer historien hjem. For første gang har jeg været en smule skuffet over en Vitello-bog. Humoren, som er så særlig ved de tidligere bøger, er ikke så skæv og grinagtig som i de tidligere bøger. Vitello kører på rutinen, så at sige – han bor stadig med Mor i rækkehuset ved ringvejen og hænger ud med de samme irriterende venner, men historien virker lidt ‘letkøbt’ denne gang. Og uden at afsløre for meget kan jeg fortælle at på trods af at Vitello og vennerne ikke bliver millionærer af ‘kat-napningen’, så mener Vitello nu alligevel at man kan konkludere at forbrydelse rent faktisk betaler sig.. Historien giver i øvrigt gode muligheder for en snak med børn om forskellige betydninger af ord, for hvorfor hedder der at ‘kat-nappe’, når det, heldigvis da, ikke er det samme som at nive en kat men egentlig mere betyder snuppe?
Kim Fupz Aakeson: Vitello napper en kat. Illustrationer/forside: Niels Bo Bojesen. Gyldendal, 2009.- 32 sider